Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Resultatet över förväntan"

Publicerad: 1 juli 2010, 09:13

Den har kallats fejkad, ansvarslös och obegriplig. Men DDB:s utskällda kampanj fungerar – enligt Försvaret. – Resultaten överstiger våra målsättningar, meddelar Försvaret som presenterar siffror svart på vitt.


Ämnen i artikeln:

DDBFörsvaretFörsvarsmakten

Försvarsmakten släpper i dag – samma dag som den allmänna värnplikten går i graven – de första resultaten för den utskällda reklamkampanjen, signerad DDB.

Resume.se har tidigare skrivit om att kampanjen mötts av omfattande kritik (här och här). Den har kallats fejkad, ansvarslös och obegriplig. Sydafrikanska skådespelare föreställer svenska soldater i en Bruce Willis-verklighet.

Men enligt Försvarets siffror är kampanjen en stor framgång.

”Du har det som krävs. Det är slutsatsen Försvarsmakten drar när vi tittar på de första resultaten från vår uppmärksammade reklamkampanj. Resultaten överstiger våra målsättningar”, meddelar Försvarsmakten i ett pressmeddelande.

– Fyra av fem 15-25-åringar och nästan två av tre svenskar i åldern 15 till 74 år har uppmärksammat kampanjen. Engagemanget på www.forsvarsmakten.se och Facebook har varit över förväntan. 50 % av alla ungdomar har diskuterat Försvarsmakten med en kompis. 362 545 unika besökare har i snitt ägnat 2.48 minuter åt att surfa runt på vår kampanjsida, och har fått kunskap om vilka arbetsuppgifter Försvarsmakten har, meddelar Försvarsmaktens informationsdirektör Erik Lagersten.

– Totalt sett har över en halv miljon åsikter lämnats om vad som anses vara viktigast av Försvarsmaktens tre huvuduppgifter, det vill säga internationella insatser, nationella insatser och värna Sveriges gränser.

Försvaret har tydligt velat informera om övergången från allmän värnplikt till yrkesarmé. Erik Lagersten säger att det har gått mycket bättre än väntat.

– Framför allt har frågan om försvaret av Sverige engagerat våra besökare. Samtidigt har samtalet om reklamkampanjen i medierna handlat om helt andra frågor, sammanfattningsvis om att reklamfilmerna inte är äkta eller ger en felaktig bild. Men vi ser fortfarande fram emot en livlig försvarsdebatt om de stora och tongivande frågorna utifrån ett säkerhets- och försvarspolitiskt perspektiv.

–  Samtalet är igång. Nu erbjuder vi en arena för fortsatt samtal om försvarets uppgifter och framtid på Försvarsmaktens sida på Facebook.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.