Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Resumé granskar jämställdheten

Publicerad: 12 Maj 2014, 09:23

Jessica Areborn

Foto: Add Gender

Reklambranschen vill gärna se sig som en sektor i framkant – modern och innovativ. I samarbete med Add Gender mäter Resumé Jämställdhetsindex för att se om tesen stämmer.


Ämnen i artikeln:

Add GenderJämställdhetsindexClaes de Faire

Om en vecka, måndag 19 maj, skickar Add Gender i samarbete med Resumé ut en enkät till Sveriges 50 största reklambyråer med syfte att mäta jämställdheten i byråbranschen. Webbenkäten ska besvaras senast den 3 juni (tidigare 28 maj). Resultatet av Jämställdhetsindex publiceras i Resumé i början av juni.

I Jämställdhetsindex mäter Add Gender reklambyråernas:

•  Struktur: Finns en jämställdhetsplan? hur tas den fram och hur ofta uppdateras jämställdhetsarbetet? Har företagen själva gjort en lönekartläggning?

Kultur: Hur hanterar företaget sexuella trakasserier? Har man tagit in extern kompetens för att förbättra sitt jämställdhetsarbete? Uppmuntras manliga arbetare i att ta föräldraledigt? Vilken bild av kulturen exponeras externt i byråns reklam? Utmanar reklamen stereotyper?

Könsbalans: Hur ser fördelningen mellan kvinnor och män ut i ledningsgruppen?, Hur ser ägandet i styrelsen ut? Hur ser rollerna ut i arbetsgruppen?

Förra året svarade 29 byråer på enkäten. Add Genders projektledare Jessica Areborn ser gärna att fler byråer bidrar till Resumés Jämställdhetsindex 2014.

– Vi skulle gärna se att fler har blivit sporrade att vara med i mätningen och väljer att svara på den i år.

Varför ska vi granska jämställdheten i reklambranschen?
– Eftersom vi frekvent exponeras för marknadsföring påverkar reklambudskap påverkar våra medvetanden och värderingarna i samhället. Om meddelandena fortsätter att vara stöpta i samma form får de konsekvenser för attityderna kring genus. De som hade bäst resultat i förra årets Jämställdhetsindex var de som även var bäst byrå i Resumés mätning. Det är en intressant korrelation som visar att arbete med frågan lönar sig.

– Jämställdhetsarbetet är också viktigt om man ser till möjligheten att locka talanger. Vad företaget står för, den interna och externa kulturen, är centralt när unga väljer arbetsplats i dag. Jämställdhet kan här ses som en konkurrensfördel.

Förutom att mäta samma variabler som förra året har ni ett ökat fokus på byråernas kultur, hur kommer det sig?
– Återkoppling från förra årets indexering visar oss att branschen upplever att kultur har blivit en allt viktigare fråga. I frågorna som rör kulturdelen kan man få fram vad som de facto görs och de attityder som en byrå har i frågorna. Vi skulle tycka de vore roligt att se att något har gjorts och även vad som har gjorts, bland annat i fall män uppmanas att ta föräldraledigt i samma utsträckning som kvinnor.

– Utåt sett ser man sig som en modern och innovativ bransch som ligger i framkant, men det finns mycket att jobba med. Att ha bra resultat i Jämställdhetsindex innebär inte att arbetet är slut, jämställdhet är ett långsiktigt arbete.

Resumés chefredaktör Claes de Faire:

– Det här är en fråga som jag tycker är viktig att vi följer. Samarbetet med Add Gender gör att vi får ett vettigt jämförelsematerial och en bild av hur det verkligen ser ut så våra läsare får en möjlighet att förändra om de vill

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.