Sofia Gumaelius, Christina Knight, Tove Langseth, Jane Bark och Anna Qvennerstedt har gjort avtryck i svensk reklamhistoria. Foto: Yasmine Winberg. Pressbilder bortsett från Jane Bark - illustration hämtad från "Jane Barks bilder – från femtiotalet till i dag".
Resumé listar – här är 74 viktiga reklamkvinnor genom tiderna
Kvinnor var länge extremt sällsynta i reklambranschen, både i Sverige och utomlands. Och när kvinnor väl fick ta plats tog det lång tid för dem att få samma positioner, makt och erkännanden som sina manliga kolleger. Här är några av dom som har lyckats.
Yasmine Winberg
”Det är pinsamt glest i de kvinnliga leden de första decennierna jag jobbade”. Så säger reklamveteranen Göran Åkestam, grundare av reklambyrån Åkestam Holst, när Resumé ber honom tipsa om kvinnor
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 4 195 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 5 995 kr. Inför varje förnyelse har du möjlighet att säga upp.