Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Resumé listar bästa svenska reklamfilmerna genom tiderna: Plats 11-30

Publicerad: 9 maj 2019, 11:48

Resumé fortsätter att lyfta de bästa svenska reklamfilmerna i historien. Nu kommer tjugo filmer strax utanför topp tio. Skratt och allvar, håll till godo.


Ämnen i artikeln:

ReklamReklamfilm

Under de senaste veckorna har vi på Resumés redaktion borrat ner oss i den svenska reklamhistorien från 1940-talet och framåt. Efter ett antal hårda diskussioner presenterar vi nu en lista med de 100 reklamfilmer vi håller högst. Juryn har utgått från samma premisser som med Månadens Kampanj – kreativ höjd, hantverk, relevans och tydlighet. Vi har också tagit hjälp av reklamskribenten och nestorn Carin Fredlund som har delat med sig av sin expertis mellan överläggningarna. Stort tack även till Reklamsnack där medlemmarna i en tråd bidrog till många filmer på den här listan.

Det har varit ett tidskrävande, men extremt stimulerande arbete som nu går i mål. Vi är medvetna om att den här listan kommer att väcka diskussioner nu när vi går i mål och det är också det som är meningen. Vi kommer att presentera delar av listan fram till på fredag då Resumé kommer att avtäcka de 10 reklamfilmer, som redaktionen har kommit överens om, är bäst i reklamhistorien.

Start (Hjärtsjö) 2000

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

"Riddarna kring det Runda Frukost Bordet är en egen värld som visar varför knäcke inte är tillräcklig frukost. Sluta jiddra börja trolla har kanske inte satt sig, men för vissa är formuleringen kult."

Cancerfonden (King) 2017

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

"Guldäggsvinnare och storvinnare på Roygalan förra året. Episkt och emotionellt, berättat med musikval som inte kan bli mer relevant och gör att filmen växer i styrka. Den dramaturgiska skickligheten gör att man sitter som klistrad i varje sekund. Trots att filmen är över fyra minuter"

Expressen (Arbmans) 1968 (Länk)
"Så sent som i år refererade den skicklige skribenten Patrik Lundberg till denna reklamfilm med en pastsch när han gick över från Aftonbladet till Expressen. Alf Mork, meta med Gösta Ekman och Beppe Wolgers drift med aversionen mot reklamfilm hos skådespelareliten år 1968."

Adressändring (TBWA) 2012 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

"TBWA:s filmer gav ett autentiskt vemod och allvar till produkten som vi inte sett tidigare. Den dramaturgiska vändningen är vältajmad och många kan nog relatera till den här typen av sliding-doors-ögonblick."

SE Banken (Arbmans) 1972

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

"Jan Troell regisserade denna Grand Prix-vinnare från 1972. Regissören sade så här i en intervju med Sydsvenskan för åtta år sedan: "En film utgick från "Fröken Julie", alltså kvinnan av börd och mannen av folket, men den censurerades som alltför vågad av reklambyrån. Där trodde man att filmen skulle skrämma bort Östermalmstanterna från banken."

Spendrups (Garbergs) 1996

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

"Oavsett hur svårt problemet med fulöl är egentligen så är det här kul, riktigt kul. Resumés redaktion kunde inte enas om en av filmerna, så det fick bli allihopa"

Trygg Hansa –Young & Rubicam

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

"Mörk och desperat. Krävde tre identiska Opel Kadett"

Lotto (Forsman & Bodenfors) 1998

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

"En folklig favorit som spred sig i offentligheten innan internet. En symbol för "fuck you-pengar". Svenska folket älskade honom för att han blev en röst mot pennalistiska chefer"

Flora (Arbmans) 1971

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

"Experimentlustan i dialogen  var stor i de här klassiska filmerna med Ernst-Hugo Järegård och Margareta Krook. Undrar hur mycket kunden hade att säga till om i det här manuset"

Pripps Blå (Lowe Brindfors) 1994

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

"En av de starkaste svenska varumärkesbyggande reklamfilmerna all time. Fångar känslan av svensk sommar med en polerad yta långt före sociala medier."

Posten (Åkestam Holst) 2002

"Man känner igen en Roy Andersson-film när man ser den. Här skulle byrån dramatisera att Postens paketuthämtning breddades så att man kunde hämta ut paket på mataffären eller bensinmacken på en helgdag. "Det här är ingen riktig post!" Den svenska angsten över förändringar och över Posten lever."

Norrlands Guld (Paradiset)
"Det här konceptet byggde en känsla för varumärket under en väldigt lång tid." 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.


OLW (Paradiset) 1995

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

"Paul Malmström och Linus Karlsson skapade ett begrepp med "Var e brudarna?" vilken denna film har gemensamt med många av konkurrenterna högt på listan."

Klarna (Nord DDB) 2016

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

"Fisken som glider ner för en rutschkana är den gränslösa idé som fortfarande sätter tonen för Smooth. Just eftersom den friktionslösa känslan glider in i den användarupplevelse som Klarna vill skapa. Men den hade aldrig fastnat om inte Klarna så konsekvent hållit i sitt varumärkesuniversum där de aldrig tummar på hantverket."

Expressen (King) 2011

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

"Alla har någon gång i sitt liv sett och läst de skrikande bokstäverna P-O-R-R-K-L-U-B-B på en kvällstidnings-löpsedel. Här har vi en casting och frenesi som redaktionen faller för. Även om det är långt ifrån den mest omtalade reklamfilmen för Expressen genom tiderna."

Vasakronan (SWE) 2001

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

"Kjell-Henry Dahlgren är skivbolagskungen i Felix Herngrens film. En kung som många känner igen, fortfarande. Väldigt bra komponerat."

Comviq (Forsman & Bodenfors)

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

"En film som vänder på perspektiven. Det är kul att se vuxna "averages-Joes" åka ner med nowracer från taket"

Falcon (Roy Andersson/Forsman & Bodenfors)

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.

 ”Nu får det vara nog!” ”Ja, det får det!”

Lotto (Aggerborgs /Roy Andersson) 1985 (Länk)
"Filmad i Roy Anderssons ateljé. Fellinisk och väldigt bra casting"

Radiotjänst (Draft FCB) 2008

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

"En väldigt bra idé. Stilbildande för många marknadsföringsföringsaktiviteter i Sverige under 2010-talet."

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamReklamfilm

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.