Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Resumé listar bästa svenska reklamfilmerna genom tiderna: Plats 31-50

Publicerad: 8 Maj 2019, 11:30

SJ (1980-tal), Volvo (2015), Lotto (2011), Felix (1988) och Spray (2000) finns med bland placeringarna 31-50.

Foto: Montage (Andreas Elgstrand)

För varje dag kommer vi högre upp på Resumés lista över Sveriges bästa reklamfilmer. Nu är det dags att avslöja platserna 31-50. Mycket nöje!


Ämnen i artikeln:

ReklamReklamfilm

Under de senaste veckorna har vi på Resumés redaktion borrat ner oss i den svenska reklamhistorien från 1940-talet och framåt. Efter ett antal hårda diskussioner presenterar vi nu en lista med de 100 reklamfilmer vi håller högst. Juryn har utgått från samma premisser som med Månadens Kampanj – kreativ höjd, hantverk, relevans och tydlighet. Vi har också tagit hjälp av reklamskribenten och nestorn Carin Fredlund som har delat med sig av sin expertis mellan överläggningarna.

Det har varit ett tidskrävande, men extremt stimulerande arbete som nu går i mål. Vi är medvetna om att den här listan kommer att väcka diskussioner nu när vi går i mål och det är också det som är meningen. Vi kommer att presentera delar av listan fram till på fredag då Resumé kommer att avtäcka de 10 reklamfilmer, som redaktionen har kommit överens om, är bäst i reklamhistorien.

LISTA: Plats 51-75
LISTA: Plats 76-100

IQ Forsman & Bodenfors (2008)


"Filmisk. Sprakande. Modig. Insiktsfull. Sorglig."

Halebop (Honesty) 2013

"Med “Telefonkungarna” utmanade Halebop fördomar om givna situationer och fyllde dem med kärlek. Omklädningsrummet med unga hockey-killar där en spelare konfronterar sin lagkamrat med ett sms som visar sig vara från killens pojkvän illustrerar en konsekvent inkluderande kommunikation där varumärket har fortsatt bygga trovärdighet."

Moderaterna (Storåkers McCann) 2006

"Här drar Moderaterna "Sveriges nya Arbetarparti" till en extrem som ändå ligger på rätt sida om gränsen till det klichéeartade tack vare den humoristiska tonträffen. En enhet i ett varumärkesarbete som gav draghjälp i valrörelsen och fortsatte över valet 2010."

Smör (Bates) 1977 (LÄNK)
"Under 1970- och 1980-talet utkämpade mejeriindustrin en hård kamp mot margarinet där många såg ett slut på smöret. Margarinet var väldigt synligt med sin agressiva marknadsföring där smöret bespottades. Här är industrins motreaktion med en lastbil full av cyniska margarinkokare där margarinvarumärkena tydligt syns på de vita overallerna. Skulle inte kunna göras i dag."

Kavli (Hei/ Oslo) 2007

"Enkel och sprider glädje. Bokstavligen. Kampanjen blev en viral innan sociala mediers egentliga genombrott."

Poolia (Garbergs)ICA (King) 2009

"Ica-Jerrys intåg i såpan är kanske inte nödvändigtvis den hantverksmässigt bästa filmen. Men som idé är den banbrytande och bidrog väldigt mycket till att ge konceptet nytt liv."

DJuice (Storåkers McCann) 2006

"Att speakra gamla klipp på det här sättet är helt enkelt briljant."

Lotto (King) 2011

"Drömmen om Farstas tunnelbana i Thailand är kongenial"

SJ (Rönnberg & Co)

"Det sägs att Bosse Rönnberg förde långvariga diskussioner med SAS-Janne om en kampanj för flyget. I stället lyfte byrån ett av tågets starkaste produktfördelar genom att spegla sig i det alla hatar med flyget. Snyggt ljussatt"

IKEA (Åkestam Holst) 2016

"Den film i 'Där livet händer' där produkternas plats blir som mest relevant. Möblerna som en trygghet".

Comviq – Angus (Rönnberg McCann) 1994

"Parallellt med Johan Rheborgs första år med Killinggänget var han en framgångsik reklamfilmsregissör. Kopplingen Skottland och billigt höjer sig flera nivåer med en komposition som är otroligt vältajmad."

Manpower (Lowe Brindfors)

"Nisse från Manpower blev ett begrepp på 1990-talet. Då har man lyckats. Resumés redaktion gillade filmerna med Robert Gustafsson bäst"

Telia (Storåkers McCann) 2008

"Telia-familjen och pappa Roland är saknad och det tog lång tid för varumärket att hitta rätt efter uppbrottet från Storåkers. Lite som när Roland (nyckelperson på företaget går vilse när han är på teambuilding."

Spray (Storåkers) 2000

"Spray är som en trollkarl som hittar. Internet"

Felix (Intermarco, Cameleont) 1988

"Guldäggsvinnare. Autentisk med människor från en tid som flytt. Går tydligt upp för en att bondparets potatis blir Pommes Strips"

Handelsbanken (Rönnberg McCann) 1992

"En väldigt relevant reklamfilm 1992 mitt i det ekonomiska stålbad som rådde. Roy Andersson och byrån gör en kommentar i fallskärmsdebatten när den var som hetast".

Volvo (Forsman & Bodenfors) 2015

"Den starkaste enheten i Made by Sweden enligt Resumés redaktion. Hantverksmässigt kan det inte bli så mycket bättre än så här. Kommer att leva kvar länge, just eftersom att den är väldigt relevant".

Trygg Hansa (Young Rubicam) 1972

"En av de mest ikoniska svenska reklamfilmerna från 1970-talet är gjord av en brittisk regissör, Don McPherson. En enkel och tydlig idé".

Felix (Roy Andersson)

"Visst kan det kännas som att Roy Andersson gör samma reklamfilm om och om igen, eftersom han har ett eget språk som bara han själv kan kopiera. Få filmer är så präglade av hans metodik som den här för Felix ketchup utan socker".

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

ReklamReklamfilm

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev