Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Resumé listar bästa svenska reklamfilmerna genom tiderna: Plats 51-75

Publicerad: 7 Maj 2019, 11:33

Resumé fortsätter att lista de filmerna som gjort starkast avtryck i svensk reklamhistoria. I dag har turen kommit till plats 51-75. Bara att njuta!


Ämnen i artikeln:

ReklamResuméReklamfilm

Under de senaste veckorna har vi på Resumés redaktion borrat ner oss i den svenska reklamhistorien från 1940-talet och framåt. Efter ett antal hårda diskussioner presenterar vi nu en lista med de 100 reklamfilmer vi håller högst. Juryn har utgått från samma premisser som med Månadens Kampanj – kreativ höjd, hantverk, relevans och tydlighet. Vi har också tagit hjälp av reklamskribenten och nestorn Carin Fredlund som har delat med sig av sin expertis mellan överläggningarna.

LÄS MER: LISTAN: Plats 76-100

Det har varit ett tidskrävande, men extremt stimulerande arbete som nu går i mål. Vi är medvetna om att den här listan kommer att väcka diskussioner nu när vi går i mål och det är också det som är meningen. Vi kommer att presentera delar av listan fram till på fredag då Resumé kommer att avtäcka de 10 reklamfilmer, som redaktionen har kommit överens om, är bäst i reklamhistorien.

Messmör (Romson)

”Visar med självdistans upp vilken vattendelare produktens smak är i folkdjupet vilket tas hem i copyn som lämnar oss på slutet. Bra casting och en skruvad överreaktion som bygger på en insikt kring vad varumärket har för associationer.” 

Apoteket (Forsman & Bodenfors) 2011

"Filmerna har på ett kreativt sätt skapat en ny plattform för att förklara matsmältning, något som av förklarliga skäl inte ter sig särskilt aptitretande för tv-reklam. Slutprodukten väcker nyfikenhet för något som hade kunnat få tittarna att fly av avsky eller ointresse."

Gula Sidorna (Rönnberg McCann) 2000

”Bra casting. Så varför är den drastiska nästan Fassbinder-artade brytet från den noble äldre herren relevant? Kanske var det just vad som behövdes för att berätta att en produkt som ligger så nära själva definitionen av analog, Gula Sidorna, ska ut i cyberspace.”

IQ (Forsman Bodenfors) 2011

"Ta den generiska, perfekt avvägda skotska accenten som speaker, kombinera med en tre-plus-klassig feelgoodrulle som du glömt namnet på för länge sedan. Sätt ner whiskyflaskan i baren och det blir en helt annan film."

Comviq (Forsman & Bodenfors) 2016

"Att som varumärke mitt under flyktingkrisen och den agiterade debatten viga sju minuter om att berätta om en människas dramatiska och brokiga väg till det nya landet är modigt. Att göra det genom att låta skådespelaren bakom reklamansiktet Karim, Tariq Alkhizai, berätta sin egen historia är tio poäng."

Klarna (Nord DDB) 2018

"Den här filmen illustrerar nästa steg i evolutionen av varumärket. Det är kanske inte allas dröm om produkten. Men precis som med den här reklamfilmen ser vi en man som gör saker på ett sätt som ingen har gjort innan och vad är kärnan i kreativitet om inte just det unika?"

Synsam (2014) TBWA

"Filmerna under konceptet "länge leve fåfängan" lyckades knyta varumärket närmare livsstil och dramatiserade samtidigt det anspråksfulla ögontjäneriet som många, vokalt eller i tysthet, förknippar med glasögon. En befriande drift med det bajsnödiga i samtiden och samtidigt en mekanism som finns där ute att ta vara på."

Elgiganten Nord DDB (2018)

"Inför julen 2018 såg vi flera annonsörer som våga ta i från tårna med ett anglosaxiskt reklamfilmsnarrativ. Resumés redaktion föll för Elgigantens berättelse. Musiken och hantverket bär detta epos."

Försvarsmakten (Volt) 2017

"När Volt tog över kontot tog de också vidare DDB Stockholms resa där man omformulerat Försvarsmaktens position och den nya byrån hittade snabbt en egen tonträff. I hög grad genom att visa på en mångfald som kunden behöver, inte minst när rekryteringsbehovet ökat."

Atlas Resor (Rönnberg & Co) 1988 (Länk)
"Lasse Åberg var en ganska frekvent reklamskådespelare när han stod på toppen och gick upp i kassasuccé efter kassasuccé. Här lånar han ut den kanske mest klassiska scenen från Sällskapsrese-filmerna, till ett resebolag. Bara tacka och ta emot, även om reklamen kom åtta år efter filmscenen."

HSB (Roy Andersson) 1985 (Länk)
"Roy Anderssons personliga favorit. En film som fortfarande känns relevant med tanke på den rådande situationen på bostadsmarknaden i Stockholm."

Försäkringskassen 1978 (Länk)
"En ikonisk reklamkampanj där filmen kanske inte är det starkaste kortet, men det är en reklamfilm som fångar tidsandan. Symboliserar ett politiskt systemskifte.

Tele2 (Forsman & Bodenfors) 2002
"Visar bredden i erbjudandet genom en excentriskhet som inte har samma plats i dag, något som tydligt illustrerades när Tele2 skrotade School of Power i höstas. Den här filmen är skruvad utan att tappa i relevans och samtidigt talande för en tid som flytt där telekom var väldigt humordrivet i den konceptuella kommunikationen."

 
Carlshamn (Åkestam & Holst) 1994

"En av 1990-talets mest välkända svenska reklamfilmer där bröderna Jeppsson blev en del av populärkulturen och gott-gotti-gott-gott ett begrepp. En folklig favorit."

Karl Lagerfeldt (Red Room) 2003

"Summerar en person som definierar vad mode är, med en film som visar hans värld. Driver med kombinationen av H&M och Karl Lagerfeldt med rätt tonträff."

Friends (Lowe Brindfors) 2007

"Ett annorlunda sätt att dramatisera den utsatthet många barn bär med sig hem från skolan. Fin vändning. "

Vattenfall – Två hål I väggen (OCH) 1997

"En av de mest stilrena filmerna på listan med sitt svartvita foto. Varumärkesbyggande på ett nydanande sätt vid den här tiden. Sitter kvar på näthinnan."

118 888 (Rönnberg McCann) 2001

"Pastisch på den kultförklarade amatörfilmaren Nore Norolds filmer från 1980-talet. Med så smala referenser går det kanske inte att göra reklamfilm anno 2019, men i det här fallet så behöver man inte ha den förförståelsen. Det är roligt på ett konstigt sätt utan att missa uppdraget"

TU (2000)

"Henrik Hjelt och manusgeniet Ulf Kvensler hade uppenbarligen mycket frihet när de tog fram reklamfilmerna för Tidningsutvigarna. Blev TU nöjda med resultatet? Resumé älskar tajmingen i skådespeleriet och förklädnaderna"

Expressen (Alf Mork) 1975

"Grand Prix vinnare i Cannes 1975 och Expressens dåvarande reklamchef bunden med munkavle. Rolv Wesenlund i sitt esse."

Åhléns (1995)

"En doft av Killinggänget. Filmens behållning är den språkliga leken med bävernylon/bäveroverall och att overallen som pojken får skämmas i är så otroligt ful."

ICA (King) 2016

"Hade kunnat bli en pekoral. Tack vare bra manus blir det i stället en väldigt stark aktivering av Icas stöd till Rosa Bandet som känns äkta."

Arla (Åkestam Holst) 2018

"En känga till Oatly efter att ha varit tysta i år, efter år, efter år. Relevant."

Uber (Forsman & Bodenfors) 2018

"Internationell höjd på produktionen. Smart idé" som funkar.

Comviq (Forsman & Bodenfors)

"Fastnar eftersom den är en enkel idé i en kategori där många nog tänkte 'varför gjorde inte vi så där?"

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamResuméReklamfilm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.