Sofia Gumaelius, Christina Knight, Tove Langseth, Jane Bark och Anna Qvennerstedt har gjort avtryck i svensk reklamhistoria.
Foto: Yasmine Winberg. Pressbilder bortsett från Jane Bark - illustration hämtad från "Jane Barks bilder – från femtiotalet till i dag".
Resumé listar – här är 74 viktiga reklamkvinnor genom tiderna
Kvinnor var länge extremt sällsynta i reklambranschen, både i Sverige och utomlands. Och när kvinnor väl fick ta plats tog det lång tid för dem att få samma positioner, makt och erkännanden som sina manliga kolleger. Här är några av dom som har lyckats.
”Det är pinsamt glest i de kvinnliga leden de första decennierna jag jobbade”. Så säger reklamveteranen Göran Åkestam, grundare av reklambyrån Åkestam Holst, när Resumé ber honom tipsa om kvinnor
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.