Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Resumé/Novus: Företag gör oärlig hållbarhetsreklam

Publicerad: 10 december 2021, 11:17

Svenska folket har sagt sitt. De uppfattar företagens hållbarhetsreklam som oärlig.

Foto: GettyImages

40 procent av svenska folket anser att företag är oärliga i sitt sätt att kommunicera hållbarhet. Här är hela resultatet från Resumés och Novus undersökning ”Folket säger sitt”.


Ämnen i artikeln:

ReklamHållbarhetNovusResumé

Hur ärliga är egentligen svenska företag i sin hållbarhetskommunikation? Inte speciellt mycket, tycker svenska folket, enligt Novus nya undersökning.

Den senaste veckan så har Resumé tillsammans med Aktuell Hållbarhet rullat ut en stor granskning kring hållbarhetschefer på svenska bolag. Vi har gått igenom 96 bolag från den årliga listan Sustainable Brand Index, där svenskarna får rangordna de varumärken som de anser är bäst på hållbarhet, för att ta reda på deras utbildning och bakgrund. Trots att en hög grundkompetens inom hållbarhet krävs så är bara en knapp tredjedel utbildade inom hållbarhet, samtidigt som en bakgrund inom kommunikation är en vanlig väg.

LÄS MER: Vi granskar hållbarhet och kommunikation

Bolagen som positionerar sig inom hållbarhet – så få hållbarhetschefer har utbildning i ämnet 

Kommunikationscheferna som plötsligt blev hållbarhetschefer – hur gick det till? 

Professorn: ”Hållbarhet har inte ett skvatt med kommunikation att göra” 

Att dessutom kombinera hållbarhets- och kommunikationschefsrollen kan enligt experterna vara problematisk, då det kan leda till greenwashing. Ändå är det flera som har valt att slå ihop tjänsterna.

Som koppling till det vi skriver om på Resumé ställer vi varje månad en fråga om marknad och kommunikation till svenska folket. Detta görs i samarbete med Novus. Nu ville vi veta vad svenska folket egentligen tycker om den hållbarhetskommunikation som presenteras därute. Frågan lyder: Hur ärliga eller oärliga tycker du generellt att svenska företag är när de kommunicerar om deras klimat- och hållbarhetsarbete?

Resultatet:

40 procent anser att företagen inte talar sanning, utan att de är ganska eller mycket oärliga. En rätt uppseendeväckans siffra ändå. Män, 19 procent, tycker i signifikant högre utsträckning att företagen är ärliga medan kvinnor, tio procent, i signifikant lägre utsträckning. 

Den unga generationen tar ställning i högre grad. Kanske är det en Greta-effekt och att de är mer pålästa och ställer högre krav på kommunikationen. Över hälften, 54 procent, av 18-29-åringarna svarar att de tycker att svenska företag är ganska eller mycket oärliga. Siffran är 36 procent för de mellan 50-64 år.

– Det kanske inte är så överraskande att många är skeptiska när företag kommunicerar kring deras hållbarhetsarbete. Det blir lite som någon som säger att man har väldigt mycket humor, det är något man vill märka och upptäcka själv, inte få som ett påstående. På samma sätt blir kommunikation kring hållbarhet problematisk, man ska inte behöva säga det uttryckligen, man vill som konsument själv erfara att ett företag tar ansvar för miljön, säger Jan Berkö, marknadschef på Novus, i en kommentar.

Om undersökningen

• Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Resumé.

Fältperiod: 12-17 november 2021.

• Målgrupp: Svenska allmänheten, åldrarna 18-79 år.

• Novus har genomfört 1048 intervjuer.

• Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel som ger representativa resultat.

 

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.