Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Resumé/Novus: Sociala medier utklassar konkurrenterna när det gäller reklam som ger köp

Publicerad: 2 juli 2021, 12:05

I juni ställde Novus på uppdrag av Resumé frågan ”Var såg/hörde du senast reklam för något som du sedan köpte?” till svenskarna. Var fjärde person svarade sociala medier.

Foto: Isabell Höjman / TT

Vilka kanaler är bäst om du vill sälja prylar med reklam? Svaret är solklart om vi får tro svenska folket. Här är resultatet för första undersökningen i Resumés och Novus undersökning ”Folket säger sitt”.


Ämnen i artikeln:

NovusResuméDirektSociala medierSociala medier-kampanjMedier

I ett nytt samarbete med Novus ska Resumé varje månad ställa frågor till svenska folket om vad de anser om reklam och marknadsföring. 

LÄS MER: Resumé och Novus i samarbete – nu låter vi svenska folket säga sitt

Den första frågan rullades ut under juni månad och lyder: Var såg/hörde du senast reklam för något som du sedan köpte? 

Resultatet visar att sociala medier dominerar stort. En av fyra, eller 25 procent, uppger att de senast har sett eller hört reklam på sociala medier som har fått dem att handla. På andra plats kommer direktreklam i brevlådan med 11 procent, och på bronsplats tv med 5 procent.

Banner på webbsida och dagstidning får vardera 3 procent medan resten av mediekanalerna – utomhus, radio, magasin, gratistidning och podd – landar på 1-2 procent. Bio får noll procent, vilket inte är konstigt med tanke på att biograferna har varit stängda.

Resultatet från ”Folket säger sitt” i juni 2021. Fråga: Var såg/hörde du senast reklam för något som du sedan köpte?

Hela 39 procent av befolkningen svarar att de inte vet var de senast tog del av reklam som ledde till ett köp, och 4 procent svarar ”annat”. I den kategorin återfinns bland annat svar om att mejl, tips från vänner och sponsring i Youtube-filmer triggat till köp.

– Jag tänker att den stora konklusionen blir att många har svårt att minnas/härleda sitt agerande kopplat till reklam man sett eller hört. Så många som fyra av tio säger att de inte vet, säger Jan Berkö, marknadschef på Novus, och fortsätter:

– Men vi kan konstatera att sociala medier hamnar högst med ganska stor marginal till direktreklamen på en andra plats, och att det sedan åter är en bit ned till övriga medieslag. Men man får inte glömma att det i dessa kanaler är just utbudsannonsering som dominerar med väldigt tydliga ”call to actions” i kommunikationen. De senaste åren har debatten inom marknadsföring präglats av att man kanske lägger för mycket tonvikt på taktisk utbudsannonsering, och glömmer bort den långsiktiga varumärkesbyggande kommunikationen som gör att man kan ta bättre betalt.  

Tittar man på de två medieslagen som leder till flest köp – sociala medier och direktreklam – är skillnaden stor mellan olika åldersgrupper. 44 procent av de studerande uppger att reklam i sociala medier har fått dem att köpa senast, medan direktreklam i brevlådan har gått hem bättre hos åldersgruppen 50-79 år. Här finns också en större representation bland dem som bor i mindre städer och i landsbygdskommuner.

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Resumé. Syftet med undersökningen är att ta reda på var man såg eller hörde reklam senast, som sedan ledde till ett köp. 

Målgrupp: Svenska allmänheten, åldrarna 18-79 år.

Novus har genomfört 1023 intervjuer. Deltagarfrekvensen bland de inbjudna var 55 procent. Det finns inget som tyder på att bortfallet skulle snedvrida resultatet, utan undersökningen är åsiktsmässigt representativ för den grupp som skulle undersökas, och de slutsatser som presenteras i undersökningen gäller hela populationen. 

Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel som ger representativa resultat.

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.