Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Resumé och Novus i samarbete – nu låter vi svenska folket säga sitt

Publicerad: 2 juli 2021, 12:05

Shoppare på Gekås i Ullared. Just nu ljusnar läget inom handeln och HUI har skrivit upp sin BNP-prognos för 2021 från 2,7 till 3,1 procent. Resumés och Novus nya satsning ”Folket säger sitt” ska kartlägga hur svenskarna ser på varumärken, reklam, kommunikation och marknadsföring.

Resumé och Novus drar i gång månatliga mätningar av vad svenska folket tycker om reklam, varumärken och marknadsföring. Vi kallar det ”Folket säger sitt”.


Ämnen i artikeln:

ResuméNovus

Resumé har tidigare kartlagt vad svenskarna tycker om reklam, bland annat i artikelserien ”Sverige <3 Reklam” där vi fördjupade oss i skillnaderna mellan vad som branschens kreatörer gillar och vad folket faktiskt tycker.

LÄS MER: Resumé/Novus: Sociala medier utklassar konkurrenterna när det gäller reklam som ger köp 

I ett nytt samarbete med Novus ska Resumé nu varje månad ställa frågor till svenska folket om vad de anser om reklam och marknadsföring. Undersökningen ska ge svar på vilka skillnader som finns mellan storstad och landsort, hur kampanjen som hyllas i Guldägget faktiskt uppfattas ute i stugorna, hur situationen ser ut vad gäller reklamtröttheten, med mera.

Bild 1/2  

– Vi på Resumé är duktiga på att prata med experter, ledande kreatörer, tongivande marknadschefer och andra som leder utvecklingen inom reklam och marknadsföring på den svenska marknaden. Vad vi är sämre på är att faktiskt fråga konsumenterna vad de tycker. I den nya satsningen ”Folket säger sitt” får vi en fantastisk möjlighet att löpande ställa frågor till svenska folket om det som vi och våra läsare undrar över, säger Fredrik Svedjetun, chefredaktör på Resumé.

Jan Berkö, marknadschef på Novus:

– Det finns så många upplevda sanningar kring reklam och kommunikation, och vi vill undersöka hur det faktiskt ligger till. Vilka skillnader ser vi i olika åldrar, hur är det med storstad kontra landsort, kvinnor och män? Vi tar fram svenska folkets verkliga åsikt och har metoderna för att kunna göra nedbrytningar och hitta skillnader i olika grupper.

Först ut i samarbetet är en undersökning om vilka reklambärande medieslag som är bäst på att få svenska folket att handla. Nästa undersökning görs under augusti månad och ska publiceras i Resumés magasin.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

ResuméNovus

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.