lördag3 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Resumé/Novus: Så många barn vill köpa det influencers gör reklam för

Publicerad: 14 februari 2023, 13:00

Barn påverkas av det influencers gör reklam för, det svarar mer än hälften av de tillfrågade föräldrarna i undersökningen.

Foto: Getty Images

Med hjälp av Novus frågade vi 1101 föräldrar om deras barn någon gång velat köpa något efter en influencers rekommendation – så här svarade de.

Ämnen i artikeln:

NyheterNovusReklam

Nellie Pilsetnek

nellie.pilsetnek@resume.se


Resumé har låtit Novus genomföra en undersökning bland föräldrar till barn mellan 7-18 år med syfte att ta reda på om de upplever att influencers påverkar barnen till att vilja köpa saker. 

Nu visar undersökningen från Novus och Resumé att nära tre av fyra av de föräldrar som har hemmavarande barn, uppger att deras barn följer någon eller några influencers på deras sociala medier. 

Efter 1 101 intervjuer under perioden 2 och 8 februari i år, uppger drygt hälften av föräldrarna som har barn som följer en influencer att deras barn velat köpa något efter en rekommendation. 

Av de som bor i villa eller radhus (61 procent) svarar i högre grad att deras barn någon gång har velat köpa något efter en influencers rekommendation.

I en nyligen publicerad granskning där Resumé tittade på 100 videor från Youtubers som är populära bland svenska barn, fann vi sammanlagt 736 kommersiella budskap. Flera av annonserna har en tilltänkt vuxen målgrupp och gör reklam för bland annat onlinekasino och vitt snus. 

Att barn påverkas är tydligt enligt undersökningen och tidigare har Jan Bertoft, generalsekreterare för intresseorganisationen Sveriges Konsumenter reagerat. Att göra reklam för kasino och spel i kanaler där man vet att det finns många unga är enligt honom både moraliskt förkastligt och skulle kunna vara olagligt i och med att spellagen säger att man inte får rikta spelreklam särskilt till personer under 18 år.

– Sedan är ju frågan hur att ”rikta sig till” ska betraktas, men oavsett vilket bör dessa annonsörer hålla sig borta från kanaler som är populära bland barn och unga, sa Jan Bertoft i en tidigare artikel på ämnet. 

Det råder ingen tvekan om att barn och unga använder sig av sociala medier i stor utsträckning, och att Youtube är en kanal som många i den generationen konsumerar underhållning genom. 

80 procent av barn under 13 år använder sociala medier dagligen enligt Svenskarna och internet – är det en miljö som vuxenvärlden många gånger har begränsad insyn i.

Orvesto Junior, som årligen undersöker barns medievanor, visar att Youtube har en särskilt stark ställning. 88 procent av 7-15-åringar anger att Youtube är ett av deras största intressen.

 

Youtube-granskningen

Vitt snus, kasinos och krediter – så översvämmar ”vuxenreklamen” barnidolerna på Youtube

Youtubers och annonsörer reagerar på Resumés granskning: ”Vet själv vilka extrema summor det rör sig om”

Sveriges Konsumenter rasar mot Youtubemiljön: ”Djupt upprörande – tillsyn och självsanering fungerar inte”

Yasmine Winberg: Google – sluta göm er bakom standardiserade icke-svar

Youtubern L22: ”Vill inte bli förknippad med varumärken som gör världen sämre” 

 

 

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev