Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Rewiravhoppare går in i ny byrå

Publicerad: 20 Mars 2013, 23:19

Jacob Fant och Bernhard Lüthi

Foto: Andreas Elgstrand

Ett drygt år efter avhoppet från varumärkesbyrån Rewir, är Jacob Fant och Bernhard Lüthi tillbaka i matchen. Nu kliver de in som delägare i Seventy Agency, där det redan i dag finns gamla Rewirmedarbetare och ett antal nya kollegor, för att bygga framtidens varumärkeskonsult.


Ämnen i artikeln:

RewirJacob FantSeventy Agency

– Vi känner att vi vill vara i pilotsitsen igen, säger Jacob Fant. Jag tror att vi som ägare är mer engagerade eftersom vi på ett annat sätt ansvarar för slutleveransen till kunden.

Fant och Lüthi hoppade av sina jobb som vd och vice vd från Intellectaägda Rewir i februari förra året och har sedan dess vässat sina idéer om hur de skulle kunna bygga upp sin nya verksamhet när konkurrensklausulen gått ut.

– Det har varit både frustrerande och givande att inte kunna arbeta, säger Bernhard Lüthi. Jacob och jag har spelat mycket tennis och skärskådat oss själva för att komma fram till vad vi ville göra.

De kom fram till att de vill skapa en varumärkeskbyrå som lämnar den gamla definitionen bakom sig.
– Vi har rivit upp allt vi kände till med rötterna och ifrågasatt alla sanningar, säger Jacob Fant. Varumärkesbyggande handlar om något som måste genomsyra allt från affärsidé, företagens innovationsförmåga och de kontaktytor där de möter sina kunder och sin omvärld.

– Tidigare har det gått en gräns mellan mangementkonsulter som står väldigt nära företagens core business och kreativa konsulter som kommit utifrån och haft idéer, fortsätter Bernhard Lüthi. Vi tror på en ny typ av byrå som bygger på det bästa från bägge riktningar. Höger och vänster hjärnhalva måste jobba tillsammans för att bygga framtidens starka varumärken.

Och nu är de redo att kliva in som ägare i Seventy Agency, som startades av gamla Rewirmedarbetare redan för ett halvår sedan.

– Seventy Agency har redan gjort samarbeten som ligger i linjer med det vi vill göra, säger, Bernhard Lüthi. De har gjort ett fantastiskt jobb med Avicii och Universal music som engagerat tusentals människor världen över i världens största musik samarbete.

– Vi har varit mycket tydliga med att vi ville följa vår konkurrensklausul, men nu är vi fria att göra som vi vill, säger Jacob Fant.

Seventy Agency består än så länge av 10 personer i Stockholm och 4 personer i det nystartade kontoret i Köpenhamn. Näst på tur står att öppna i Oslo.

– Ingen startup kan bli framgångsrik utan att ha globala ambitioner i dag, säger Jacob Fant. Vi kommer öppna flera kontor, och vi vill knyta ihop dem genom ägande hellre än samarbeten. Vi tror att det blir bättre och tydligare så.

Fant och Lüthi är också mycket noga med att påpeka att de har långsiktiga planer för Seventy Agency. De vill inte bygga något på kort tid och sedan bli uppköpta.

– Det kan ju lika gärna vara vi som köper om något dyker upp, säger Bernhard Lüthi. Men vi vill verkligen bygga något som vi vill äga och driva

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.