Reklam
R/GA har stängt ner i Sverige
Publicerad: 29 januari 2016, 08:14
Tidigt under 2015 valde Volvo Cars att flytta sina tjänster för digital marknadsföring från R/GA till AKQA. För ett par månader sedan stängde R/GA ner den svenska verksamheten. Det rapporterar AdWeek.
R/GA startade upp sin verksamhet i Sverige 2011 med Kay Höök som creative director. I höstas lämnade han byrån för att tidningen Vice att växa i Sverige. För ett par månader sedan beslutade reklambyrån att stänga sitt kontor i Stockholm efter fyra och ett halvt år och avslutar därmed all verksamhet i Sverige.
Bakom byråns beslut ligger tappet av det digitala uppdraget för Volvo Cars som skedde tidigt under förra året efter bara ett år som biljättens digitala huvudbyrå. Enligt Adweek är R/GA i förd med att hitta nya roller för sina anställda i Stockholm. Inom sex månader kommer man gå ut med planer på ett nytt europeiskt kontor.
Anders Erlandsson har varit chef för Stockholmskontoret fram till stängningen. Kontoret är R/GA:s åttonde och det näst största i Europa efter Londonkontoret.
Ett andra svenskt kontor öppnade i Göteborg sommaren 2014, men ska enligt Adweek ha varit stängt i flera månader.
George griffith
R/GA regrettably confirms the agency has taken the difficult decision to close its Stockholm office. R/GA would like to put on record its appreciation for everyone who has dedicated their time and efforts to our Stockholm office over the last 5 years.”