Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ridgeback – Sveriges starkaste byrå

Publicerad: 3 oktober 2013, 11:46

Ulf Dahlin på Ridgeback.

Aldrig hört talas om Ridgeback Business Development? Inte så underligt. De håller till i Limhamn, har aldrig pitchat, gjort reklam eller pr och har låg profil. – Vi har haft fullt upp med kunderna och därför seglat under radarn, säger grundaren Ulf Dahlin, som beskriver dem som en affärsutvecklingsbyrå.


Ridgeback Business Development med i dag sju projektledare grundades av Ulf Dahlin med bakgrund i MTG, Metro och Starcom år 2006. Senare anslöt Mikael Olsson, med bakgrund på MEC och McCann, som delägare. När företaget skulle registreras fanns ingen kategori för affärsutveckling, så de hamnade under reklam.

– Men vi är ingen reklambyrå, vi har aldrig gjort en annons åt våra kunder. Vissa kunder sköter vi medieköpen åt. Men framförallt jobbar vi med affärsutveckling och hela köpprocessen. Vi vill inte ha en bit av kundens kaka. Vi vill skapa deras kaka, säger Ulf Dahlin.

Kunderna har kommit in via deras gamla nätverk och på rekommendationer. För någon marknadsföring gör de inte.

– Det var först förra året vi satte upp skylten på dörren. Och vi har ingen hemsida. Vi har växt med våra kunder, men det är inget självändamål att bli stora.

– Idén till arbetssättet fick jag när jag satt på kundsidan. Det fanns många bra konsulter, men deras jobb resulterade oftast i en rapport till kunden. Här är vi med och tar ansvaret för resultatet hos kunderna. Om det sedan uppkommit av att man sparar på distributionen eller startar en säljskola gör ingen skillnad för oss, säger Ulf Dahlin.

På Ridgeback jobbar projektledarna med högst 3-4 kunder i ett nära samarbete och alla är projektledare. Administration och ekonomi är utlagda externt, lokalerna i Limhamn billiga och baskostnaderna låga. Hittar de rätt folk kan anställningarna anpassas efter livssituationen. Medarbetarna kommer både från konsult- och kundsidan.

– Vi är alla runt 40 och de flesta har barn. Hittar vi rätt person som vill jobba tre dagar i veckan är det rätt för oss. Vi har inte ägare som sitter i London eller Paris som bestämmer hur vi ska jobba.

Med sin bakgrund ser de behoven av att komma närmare kundernas affär.

– Framgången för oss beror på att vi är duktiga generalister i en allt mer specialiserad värld. Vi jobbar med företag som vill växa men som tampas med hur de ska navigera. De vill veta vad de behöver göra, när de ska göra det och hur de kan anpassa sin organisation för att göra det.

Men han håller med om att det är svårt att definiera vad de egentligen är, även om de kallar sig affärsutvecklingsbyrå.

– Med max 3-4 kunder per anställd tar vi stort ansvar. Vi brukar beskriva det som 98-2-regeln. Högst två procent av tiden ska gå till sådant som inte är kundarbete. Vi pitchar aldrig och jobbar inte med projekt, bara i fasta uppdrag.

Närheten till kunderna betyder att jobbet ibland görs direkt hos dem. Ulf Dahlin är själv extern marknadschef för sängkedjan SOVA.

Och siffrorna talar sitt entydiga språk: 2009-2010 var ett dåligt år, då låg nettomarginalen för Ridgeback "bara" på 23 procent. Annars har den legat på 40-60 procent.

– Vi har samlat på oss mycket erfarenheter, och bevisar vårt kundvärde på sista raden, och har låga omkostnader. Lönsamheten har kommit av sig självt, säger Ulf Dahlin.

Branschsammanställningarna från UC baseras på uppgifter från boksluten  för 3 889 reklamföretag och 1 241 pr-företag. Ur sammanställningen har  vi bearbetat uppgifterna för de som företag som har fler än fem  anställda.

Hela stresstesten på reklam- och pr-branschen finns i dagens nummer av Resumé.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.