Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 4 december 2015, 10:22
Like a Swede var poppis.
Foto: Youtube
TCO och ANR BBDO:s kampanjfilm Like a Swede blev en utav Sveriges fem mest delade reklamfilmer under 2014. Nu vinner kampanjen guld.
Like a Swede släpptes i januari 2014 och visar en rik amerikan som lever som en svensk för att visa hur det endast kan vara välbärgade personer i andra länder som lever med de förmåner vi i Sverige alltid har. Videon är uppe i 872 000 visningar på Youtube.
I oktober 2014 lanserades uppföljaren Business Like a Swede av TCO. Målet med filmerna har varit att visa kunskap om den svenska partsmodellen.
Like a Swede vinner 100-wattaren i kategorin Ideellt – Singel med motiveringen:
”Att öka unga akademikers kunskap om den svenska partsmodellen är en utmaning som heter duga. Men när en superrik amerikan berätta att han övergett kabbala, kundalini-yoga och olika dieter för ett annat liv, känner målgruppen både stolthet och blir påminda om att den svenska modellen inte är självklar. Kampanjen har ökat kunskapen om den svenska partsmodellen, levererat resultat långt över mål och dessutom långt utanför Sveriges gränser. Like a Swede är en självklar vinnare av årets 100 wattare!”
75-wattaren delas ut till Fel hand som producerats av Hjärnfonden och byrån Volontaire. Bris Abused Emojis – som vann guld i kategorin Ideellt-Kampanj – får här ta emot en 50-wattare för sin kampanj tillsammans med byrån Garbergs.
Här kan du se reklamfilmen Like A Swede: