Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Riksbanken dömer ut reklamutskick

Publicerad: 18 juni 2010, 14:37

PP Pension tryckte upp tjugolappar som ett reklamutskick. Efter en utredning har Riksbanken beslutat att de är allt för lika verkliga tjugor. Nu tvingas företaget kontakta mottagarna av reklamen. – Det är bara att beklaga att inte jag och byrån har kollat upp det, säger Patrik Schön marknads- och informationschef på PP Pension.


Ämnen i artikeln:

Riksbanken

Ser du vilken som är falsk? Foto: Andreas Elgstrand

I samband med loppet Medieruset i onsdags hade PP Pension gjort ett reklamutskick som bestod av påsar med fejkade pengar. Det var tiokronor med choklad i och tjugolappar med en annons på baksidan.
– Vi har tänkt att det inte ska vara så stor risk att förväxla eftersom vår annons finns på ena sidan, säger Patrik Schön.

Riksbanken har dock gått ut med detaljerade rekommendationer för vad som gäller när man ska efterbilda sedlar och mynt. Det är inget som PP Pension har kollat upp.
– Vi är alltid rädda för att det ska finnas en förväxlingsrisk och då kan det i värsta fall handla om ett förfalskningsbrott, säger Maria Gil jurist på Riksbanken.

Efter att ha utrett reklamsedlarna har hon varit i kontakt med PP Pension. De är alldeles för verklighetstrogna.
– Tjugan såg inte alls oförväxlingsbar ut. Vi är rädda för att någon ska tro att den är riktig och försöka handla för den, säger Maria Gil.

Hon har kontaktat PP Pension som ursäktar sig med att tjugorna gick ut till en begränsad skara men de ska ändå försöka kontakta de som tagit emot reklamen och förtydliga att det inte rör sig om äkta pengar.

Ove Gustafsson

Ämnen i artikeln:

Riksbanken

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.