Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Riksbyggen påstod att betong är klimatsmart – fälls av RO

Publicerad: 29 Juni 2020, 07:59

I en reklamfilm framförde Riksbyggen att de ”bygger med klimatsmartbetong”. För vagt anser Reklamombudsmannen (RO) som fäller kampanjen.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenRiksbyggen

Den 30 sekunder långa reklamfilm med budskapet ”Välkommen hållbarheten” är en del av Riksbyggens vardagsnära kommunikationskoncept som annonsören använt sig av de senaste åren. I reklamfilmen slår speakerrösten fast att Riksbyggen ”bygger med klimatsmart betong och sätter solceller på våra tak”.

Anmälaren anser att det är felaktigt att påstå att betong är klimatsmart sett till materialets miljöpåverkan.

Annonsören skriver i sitt svar till RO att begreppet i dag används inom många olika branscher och områden. Riksbyggen använder begreppet för att visa att de bidrar i omställningen till ett hållbart samhälle. Vidare förklarar annonsören att filmen är inspelad i en byggnad som blev utsedd till ”Årets miljöbyggnad år 2020 som är byggt med betong med 30 procent mindre klimatpåverkan jämfört med vanlig betong.

Reklamombudsmannen bedömer att påståendet är ”vagt och ospecifikt”. Det blir därför svårt för genomsnittskonsumenten att värdera ur ett miljöperspektiv. Om ett vagt miljöpåstående används ska annonsören kunna styrka alla betydelser av påståendet. 

Eftersom Riksbyggen inte har presenterat någon bevisning för ”klimatsmart betong” är reklamen vilseledande och strider mot artikel 5 och D1 i ICC:s regler.

Reklamfilmen har producerats av Camp David och är skapad av Miltton Sverige.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.