Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Riksgäldens dåliga förlorare på bio

Publicerad: 5 oktober 2009, 07:16

Riksgälden kör igång en ny kampanjperiod på måndag. Men redan nu kan Resumé presentera nyheterna i Storåkers kampanj. Bioreklam är en av dem.


Ämnen i artikeln:

Riksgälden

Från kampanjen.

Storåkers har som mål att hela tiden utöka mediemixen för Riksgälden. Nu går kampanjen på bio för första gången.
– Det är en väldigt brusfri miljö. Dessutom finns ett behov av att nå ut till nya kundgrupper, säger Robert Nygren, projektledre på Storåkers.
Den film som går upp på bio är en helt ny ihopklippning av Harald Treutiger-materialet från i våras.

Riksgälden har två försäljningsperioder per år på sina obligationer, två veckor på hösten 7-20 oktober, och två på våren. Följdaktligen går kampanjen nu 3-19 oktober. Förutsättningarna ställer speciella krav på byrån:

– Vi måste göra både stark varumärkeskommunikation och stark säljdrivande reklam i samma kampanj, säger Robert Nygren.

För ett och ett halvt år sedan började Riksgälden gå i radio, vilket de fick väldigt bra effekt på, enligt Nygren. Nu blir det fyra nyinspelade radiospotar som handlar om en karaktär som ringer en telefonsvarare som ber om ursäkt för att han betett sig illa i en tävlingssituation. Men egentligen vill han bara få möjlighet till en revanschmatch.

– När man sitter och pratar in på en telefonsvarare är man rätt sårbar. Då är man själv med sina demoner, säger Robert Nygren.
Kampanjen går brett i alla medier över hela landet; utomhus, affärspress och dagspress, dr till gamla kunder och nya prospects, radio, tv, internet.

– Internet är viktigt eftersom det är Riksgäldens primära egna säljkanal, säger Robert Nygren.
TV-filmerna är de som gick i våras som tar sin utgångspunkt i tv-programmen ”Vem tar vem” med Annika Jankell och ”24 carat” med Harald Treutiger.

– Vi hämtar inspiration från de programmen. I och med att det bara är två kampanjperioder om två veckor styck per år håller filmerna för båda gångerna, säger Robert Nygren.

– Nu ska vi tittapå hur vi ska utveckla konceptet till nästa vår, säger Robert Nygren.

De gjorde kampanjen

Kund: Riksgälden
Uppdragsgivare: Christin Dylén, marknadschef
Byrå: Storåkers
Arbetsgrupp Robert Nygren – Projektledare
Mirja Hjelm – Produktionsledare
Ola von Bahr – AD
Christian Heinig – Copy
Eric Moretti - Original
Fotograf – Sven Prim
Mediabyrå: Bizkit

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Riksgälden

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.