Reklam
Riktig pissreklam på Ullevi
Publicerad: 5 augusti 2009, 16:17
Inget strålskydd här inte.
Primärvården i Göteborg vill locka till sig patienterna inför höstens vårdval i Västra Götland när konkurrensen från de privata alternativen ökar.
Ett lekfullt prostatatest in real life ska rätt vägledning.
PW
Peter Willebrand
Det kanske inte blir så trångt kring pissoarerna på Ullevi sommar – åtminstone om grannen har högtflygande planer.
Primärvården i Göteborg har i samarbete med Got Event och Ullevi hittat ett alternativt medieval som gör skäl för namnet: På tio av arenans urinoarer har man satt upp ett en höjdskala som ger vägledningen om statusen på den kissandes prostata. Och med temat Ta hand om dig. Annars gör vi det hoppas Primärvården att få med sig de medelålders männen i höstens fria vårdval i Göteborg.
Reklambudskapet, placerat mitt i herrtoaletternas urinoarer, består av fem horisontella strecklinjer. Den översta är placerad i urinoarens överkant och bär texten: Världsklass. Den lägsta sitter vid golvet tillsammans med texten: Prostatakoll?
– Självklart inget veteskapligt test, men ett lekfullt sätt att lyfta fram frågan precis när den är som mest aktuell. Än så länge utför vi inte rutinmässiga PSA-tester, men den som har problem är självklart välkommen till oss, säger Karin Rigner, chefsläkare vid Primärvården Göteborg.
Det är Scp i Göteborg och mediebyrån Carat som ligger bakom kampanjen.
– Tidigare i sommar hade vi AC/DC här, naturligtvis med medelålders män som dominerande publikinslag. Snacka om att träffa rätt målgrupp och nu till helgen så kommer Madonna, säger Ullevis Arenachef Anders Albertsson.
Johan Steen är projektledare på Carat:
– Det kanske är den mest spännande lösningen jag har varit med om utanför köpta medier. Exponeringsmässigt är det svårt att göra en värdering av reklamplatsen, totalt har 120 kvadratmetet fördelat på tio toalettrum folierats.