Reklam
Risifrutti blir Risitutti – stödjer kampen mot cancer
Publicerad: 22 augusti 2017, 08:50
Risitutti görs får två miljoner exemplar. Foto: Pressbild
Det klassiska mellanmålet Risifrutti byter namn till Risitutti på två miljoner förpackningar. Syftet är att få kvinnor att upptäcka bröstcancer i tid.
Bröstcancer är den vanligaste formen av cancer hos kvinnor i Sverige idag – varje år diagnositeras över 9 000 med sjukdomen. Och bröstcancern smyger sig ner i åldrarna.
Därför inleder nu mellanmålet Risifrutti kampanjen #kollaenextragång tillsammans med Bröstcancerfonden för att få fler kvinnor att lära känna sina bröst, och upptäcka förändringar i tid.
Två miljoner förpackningar döps om till ”Risitutti” för att sätta ljus på sjukdomen. Förpackningar tar plats bredvid vanliga Risifrutti i butikshyllorna under augusti och september månad. Reklambyrå är Saatchi & Saatchi.
– Genom att byta ut namnet på förpackningarna från Risifrutti till Risitutti vill vi uppmärksamma och sprida kunskap om bröstcancer samtidigt som vi stödjer Bröstcancerfonden och deras viktiga arbete med att uppmana kvinnor att kolla en extra gång – för just det kan göra hela skillnaden, säger Alia Jassim, Brand Manager, i en kommentar.
Marit Jenset, generalsekreterare på BRO och Bröstcancerfonden, säger:
– Vi vet att tidig upptäckt räddar liv. Och vi vet att det kan ta tid att få till en god vana. Ju förr en kvinna lär känna sina bröst, desto bättre.
Kampanjen rullar, förutom på förpackningar, även utomhus, i annonser och i sociala medier.
Arbetsgrupp
Uppdragsgivare: Orkla Foods Sverige
Reklambyrå: Saatchi & Saatchi
Mediebyrå: OMD
Fotograf: Henrik Bonnevier