Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

River köper tillbaka byrån från ICTA

Publicerad: 26 September 2019, 11:14

Martin Werner, Zeke Tastas, Daniel Matsuda och Richard Teroni.

Det har snart gått sex år sedan River sålde 70 procent av byrån till börsnoterade Intellecta. Nu köper ledningen tillbaka aktierna från ICTA.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerRiverH&H Group

River sålde majoriteten av aktierna till Intelleca i december 2013. I augusti sålde Intellecta i sin tur flera av sina kommunikationsbyråer till Halvarsson och Halvarson i syfte att renodla verksamheten mot digital rådgivning. Byrågruppen med de resterande byråerna bytte namn till ICTA.

Parallellt har River, som kommer från ett digitalt DNA, successivt transformerat och breddat sitt erbjudande som kommunikationsbyrå. Nu köper de fyra delägarna, grundarna Richard Teroni och Daniel Matsuda samt byråns vd Martin Werner och creative director Zeke Tastas, 100 procent av aktierna. Byrån tar dessutom ett gemensamt ledarskap över byråns nya strategi.

Övriga medlemmar av ledningsgruppen är projektledningschefen Alexia Rahm, associate creative director Malin Evrenos, senior kundansvarig Helena Bäcklund, ansvarig för området digital experience Madeleine Stern, HR-chefen Mattias Dahlberg samt affärsutvecklingschefen Tomas Bäcklund.

– Den dramatiska förändring som just nu pågår i branschen slog hårt mot oss för ett par
år sedan och vi har sedan dess rannsakat vårt byråerbjudande, generellt för branschen och specifikt för oss. Nu vet vi exakt vilket värde vi tillför våra uppdragsgivare och vilken position vi ska ta och då krävs det att vi går tillbaka till att vara ägarledda, säger Richard Teroni i en kommentar.

Byråns creative director Zeke Tastas berättar att man gjort en översyn över branschen och rörelserna på marknaden för att hitta rätt position. River landade i strategin Cultural EngineeringTM, en riktning där byrån ska omvandlas till en kvalificerad konsultverksamhet som fyller en aktiv roll inom populärkulturen. I det nya erbjudandet läggs fokus på insiktsarbete parat med kreativitet för att skapa mer relevant kommunikation.

Enligt ett pressmeddelande är drivkrafterna bakom omstöpningen av River en minskad efterfrågan på reklamkreativitet, inhousetrenden och automatisering vilket kräver ett fokus på att förädla det byrån kallar "kommersiell storytelling" – kreativitet som konkurrensfördel.

– Jag har personligen inte varit så här övertygad och inspirerad på över femton år. Det pirrar i magen, det känns som om det kommer bli livets resa, säger Zeke Tastas i en kommentar.

I exemplen på uppdrag inom ramen för Cultural EngineeringTM nämner River kampanjen "Brommagirls" för Nike, "Shop like a queen" för Klarnas lansering. mot konsument i USA.

I samband med att River köper tillbaka byrån genomförs ett antal strategiska förändringar. I somras flyttade byrån kontoret från Spårvagnshallarna till Lästmakargatan, man strukturerar om team och organisation också för att kunna satsa på
idéer inom ramen för Cultural EngineeringTM. Byrån är i dag 32 anställda och beräknas enligt delägarna omsätta 45 miljoner kronor under 2019. Bland kunderna finns Nike,
Klarna, Stora Enso, Readly, SF Studios, Red Bull och Norrsken Foundation.

FAKTA
Enligt Intellecta var köpeskillingen i december 2013 högst 40 miljoner kronor och betalades genom 17 miljoner kronor i kontanta medel, 5 miljoner kronor i Intellecta-aktier på transaktionsdagen och 18 miljoner kronor som en variabel del kopplad till den finansiella prestation under 2014-2016.  Under de åren presterade River ett rörelseresultat (EBIT) på 3,4 MKR, 5,9 MKR och 6,9 MKR. Under det senaste redovisade räkenskapsåret 2017 omsatte 62,7 miljoner kronor medan rörelseresultatet 1,4 MKR (EBIT).

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklambyråerRiverH&H Group

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.