Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

River om Rädda Barnen-kampanjen: ”Vi är jävligt stolta över filmen”

Publicerad: 18 Januari 2013, 11:44

Janne Josefsson har gått hårt åt Rädda Barnens kampanjfilm Black som med Tilde de Paulas berättaröst pratar om barnfattigdomen i Sverige. Rädda Barnens Sverige-chef, Ola Mattsson, menar att Rivers film inte hade rätt tonalitet. Byråns cd och medgrundare, Daniel Matsuda, vill knappt kännas vid den inställda kampanjen: – Vi har gjort filmen, inte kampanjen, säger han.


Ämnen i artikeln:

Janne JosefssonRiverRädda Barnen

”Det finns fattiga barn i Sverige, Att påstå något annat är skamligt…Det  finns 220 000 anledningar till den här filmen…220 000 anledningar till  vrede och sorg…”

Rädda Barnens biträdande Sverige-chef, Ola Mattsson,  menar att Rädda Barnens hårt kritiserade reklamfilm om Barnfattigdomen i  Sverige, Black, har fått marginall spridning fram till den sista  augusti.

Filmen hade då fått 1 400 visningar:
– Vi låg lågt ganska direkt efter att filmen lades ut, säger säger han.

River  ligger bakom filmen. Ola Mattsson menar dels att själva spridningen av  filmen inte följda Rädda Barnens rutiner, dels att det fanns en kritik  mot tonaliteten i den film som River hade producerat:
– Vi diskuterade om vi kunde ändra tonaliteten under sommaren, men vi fick inte till någon förändring, säger Ola Mattsson.

Vad var det ni reagerade över när det gällde tonaliteten i filmen?
– Det  handlade om att man lyfte fram konsekvenser som att man inte skulle få  vinterkläder eller mat. Våra rapporter visar snarare att konsekvenserna  av barnfattigdom är att man har svårare att få godkända skolresultat och  det uppstår en ökad risk för mobbing samt en ökad risk för hälsan.  Vinterkläder till barnen är snarare något som fattiga föräldrar  prioriterar, säger Ola Mattsson.

Han vänder sig också mot att filmen använder uttryck som vrede:
– Det  är inte en tonalitet som vi på Rädda Barnen vill använda, utan den  ligger långt ifrån hur vi uttrycker oss, säger Ola Mattsson.

Han  berättar också att Rädda Barnen hade ett samarbete med Aftonbladet för  att ytterligare sprida filmen, men dagen innan man skulle trycka på  startknappade valde man att dra i handbromsen:
– Vår tanke var att få in ungas röster, men kampanjen höll inte så vi valde att lägga ned den, säger Ola Mattsson.

Han uppger också att River endast fått göra ett uppdrag åt Rädda Barnen – Black-filmen.

Byrån har inte blivit inkopplad sedan dess.

Hur kommer det sig att ni använde Tilde de Paula?
– Jag var inte projektledare så jag vet inte exakt hur diskussionen gick, säger Ola Mattsson.

Hur ser du på kritiken från Uppdrag Granskning?
– Vi  lade ned kampanjen på grund av tonaliten och oron för att filmen skulle  missförstås. Så i den mån är granskningen rättvis, men det olyckliga är  att han kopplar ihop vår nedlagda kampanj med andra delar av vårt  barnfattigdomsarbete, säger Ola Mattsson.

Varför har ni inte plockat bort filmen helt och hållet?
– Vi har velat vara transparenta. Vi vill att folk först ska kunna se filmen och därefter ta bort den.  

Rivers cd och medgrundare, Daniel Matsuda, vill först inte kommentera Rädda Barnens kritik.

Han väljer ändå att ta bladet från mun till slut:
– Min enda kommentar är att vi inte gjorde kampanjen, utan däremot gjorde vi filmen, säger han.

Så du menar att ni inte är ansvariga för budskapet i filmen?
– Vi har producerat filmen på ett manus, men vi har ju inte skapat själva kampanjen, säger Daniel Matsuda.

Rädda Barnen tar upp att man använder ord som vrede i filmen?
–  Som sagt. Vi gjorde filmen. Vi har inte skrivit manus till den eller  skapat kampanjen. Och vi är jävligt stolta över filmen, säger Daniel  Matsuda.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.