Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Rivstart för Sverige i Epica

Publicerad: 18 november 2009, 09:05

Det blev en riktig rivstart för svensk del i årets upplaga av Epica med toppnoteringar i flera kategorier.


Ämnen i artikeln:

Epica

Juryarbetet i årets upplaga av Epica inleddes i Paris igår.

Totalt tävlar 476 bidrag, från 48 olika länder. Sverige är de facto det land som har flest tävlande bidrag, 55 stycken. Tvåa kommer Tyskland med 48, följt av Frankrike med 34 bidrag. Resumés Tero Marjamäki rapporterar resultatet från första dagens juryarbete.

Consumer direct
Saatchi & Saatchi T-mobile “dance”- 6,44 poäng.
McCann London “Computertan”- 6,35 poäng.
Lemz “IKEA Opknussen”- 6,29 poäng.
Lägst poäng får Svenska Saatchi & Saatchi Elmsta Horror fest- 3,42 poäng.

Business to Business Direct
Draft FCB Partners Wergeagentur ”Book-keeper- 6,94 poäng.
Saatchi & Saatchi “Guards”- 6,41 poäng.
Saatchi & Saatchi ”War Reporter 3D”- 5,43 poäng.
Sverige landar i bottenskrapet i denna kategori med 4 bidrag tävlande. Det bidrag, svensk del som får flest röster är Lowe Brindfors med Folkoperan- 4,67 poäng. Lägst poäng får Abby Norm med  sin årliga Bouleinbjudan- 3,94 poäng.

Media innovation-traditional media
MUW Saatchi & Saatchi ”Messages”- 6,93 poäng
Butter Berlin/Duesseldorf “Arag theft”- 6,79 poäng
H&C Leo Burnett women empowerment program “Khede kasra” (press)- 6,79 poäng.
Sverige kommer på hedrande fjärdeplats med Forsman & Bodenfors Reseplanerare för Västtrafik på 6,57 poäng. Överlag gick det väldigt starkt för svensk del i denna kategori med toppnoteringar av Dragster för Arkaden, DDB för Försvaret samt Storåkers för Riksgälden.
Men, återigen kammar Saatchi & Saatchi Elmsta Horror fest hem lägst poäng. Ynka 3,47. Juryn menade att bidraget var för komplext och svårt att greppa.


Promotions & Incentives
Vinnare, Svenska Ester med ”Vart tar 100 000 kondomer vägen denna sommar?”- 7,38 poäng
DDB Berlin The first IKEA-cinema-catalogue- 7,14 poäng.
Ubachswisbrun/JWT ”Kitkat Jesus”- 7,07 poäng.

Advertising Photography (inga svenska tävlande)
Grey Paris- ”Fraich frites”- 6,40 poäng.
Fred &Farid Paris ”Flare/wrangler”- 6,19 poäng.
Leo Burnett Frankfurt ”Clean and pretty monuments”- 6,13 poäng.

Illustrations (inga svenska tävlande)
Grey Paris ”Coaching- canin.com”- 6,93 poäng.
Euro RSCG Group Switzerland “Great emotions”- 6,38 poäng.
WIZZ “Sumo”- 5,93 poäng.

Graphic Design (inga svenska tävlande)
Euro RSCG Dusseldorf “Cornering lights”- 6,50 poäng.
Lukas Lindemann Rosinski “Size matters”- 6,07 poäng.
BBDO Germany GmbH ”MTV Black Ribbon Michael Jackson”- 6, 00 poäng.

Det blev en lång första dag I juryn. Många bidrag var mer eller mindre obegripliga. Eftersnacket rörde mestadels de nya trenderna, interaktivitet med konsumenten samt involverandet av en mobil i kampanjen. Jag uppskattar ett en tredjedel av bidragen Snabbt hade med en mobil, på något sätt.
Humorn, som i Sverige närmast är en hörnsten i all reklam, lyser med sin frånvaro. Lyser gör även DDB Berlin med sin innovativa lösning av marknadsföringen av IKEA katalogen på bio, där man planterade IKEA människor i publiken med enormt starkt lysande ficklampor som projicerade priset så fort en IKEA produkt syntes i filmen.

Dagens snackis blev Publicis Frankfurt GmbH ”The living poster” där man transformerat om utomhusenheter till akvarier med levande fiskar i. Även Esters kondomkampanj gjorde att juryn drog på smilbanden lite extra. Vid slutet av dagen fick jag en ryggklapp av min bordsgranne som hyllade de svenska bidragen och menade att de höll överlag en hög klass. DDB Stockholms försvarsrekryteringskampanj i print blev juryn något besvikna på. Filmerna som hade spridits viralt till flera länder hade fått många att höja på ögonbrynen, därför blev flera desillusionerade av de inte lika fascinerande printannonserna.

Nu börjar dag två.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Epica

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.