Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 14 januari 2009, 15:43
Ett riktigt gott slut blev det för The Fan Club som drog in tre nya uppdrag strax före julhelgen. Ett av dem faller byrån särskilt väl på läppen: Kockens kryddor som med ny ägare står inför en rejäl omgörning.
truefalse
Arbetsgruppen som ska jobba med nya kunden Kockens kryddor. Ola Obrant Andreasson (kreatör), Peter Füle, (projektledare) Malin Wikerberg (kreatör), Christian Barrett (kreatör)
I augusti sålde Unilever det anrika varumärket Kockens till det internationella kryddbolaget Culinar, som genast inledde en byråupphandling för att piffa upp sitt nyförvärv.
– Vi träffade en handfull byråer, bland andra Food & Friends och McCann Malmö. The Fan Club övertygade oss om att de gör annorlunda kommunikationskoncept som skapar stort genomslag i målgruppen, säger Kristina Närman, marknadschef för Kockens.
Målgruppen beskriver hon som storkök och ”intresserade konsumenter som vill laga sin mat själva”.
– Det finns en känsla av kvalitet och trygghet i Kockens som vi vill förstärka och addera lite nya element. Kockens ska förknippas med en mångkulturell och hälsorik husmanskost.
Men trots att Culinar är en internationell aktör stannar Kockens i Skandinavien.
– Man kan väl säga att namnet Kockens inte funkar så bra i engelskspråkiga länder, säger Kristina Närman.
The Fan Club är förstås glada för förtroendet.
– Det är lite av en dröm att få ta tag i ett gammalt, genuint och så känt varumärke som inte kommunicerat aktivt på länge. Det är ett ax till limpa-uppdrag med möjlighet att skapa en ny position, säger Peter Füle, projektledare.
– Det finns alla förutsättningar att åstadkomma en förändring med en ny ägare och ny organisation. Samtidigt finns ett traditionellt arv och en kännedom.
Byrån har redan inlett varumärkesarbetet och börjat kontraktera samarbetsbyråer, varumärkesbyrån Label i Göteborg och designbyrån Amore, som börjar rita på en ny grafisk profil. Kampanjer kommer först efter sommaren. Det är inte omöjligt att det knyts fler byråer, som pr-, medie- och webbbyråer till uppdraget.
Ekonomiskt beskriver Peter Füle uppdraget som ett av byråns fem största. Förutom Kockens har byrån nyss fått byggbolaget JM och Postens Meddelandeservice i södra Sverige som nya kunder.
Tillsammans ökar de tre nya kunderna byråns omsättning med tio procent. År 2007 omsatte byrån 17 Mkr. De tre nya kontona har också lett till att The Fan Club nyanställer två kreatörer: Malin Wikerberg från McCann Malmö och Sami Lill.
Tobias Rydergren