Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

RKUF tar upp kampen mot hiv

Publicerad: 11 november 2008, 09:52

Röda Korsets Ungdomsförbund satsar på en webbaserad kampanj för att stödja kampen mot hiv. Med hjälp av en digital insamlingsbössa och gratis musik ska förbundet få fler att engagera sig.


”Stöd kampen mot hiv med ett klick ”. Så lyder payoffen till Röda Korsets Ungdomsförbunds digitala kampanj som organisationen tagit fram i samarbete med pr-byrån  Cloudberry. För den grafiska lösningen svarar  webbyrån Oakwood Creative. Kampanjen består bland annat av en digital insamlingsbössa, framtagen i samarbete med musikföretaget Dimest.

Varför gör ni den här kampanjen?
– I år har vi fokus på hiv och aids, och den här kampanjen är en del i den större satsningen Live Aids Day som avslutas den 29 november med en konsert i Stockholm. Kampanjen är ett sätt för oss att uppmärksamma frågan bland ungdomar, samtidigt som vi ger någonting tillbaka till våra medlemmar eftersom de får rabatterat pris på konserten, säger Simon Brouwers, kommunikationsansvarig på Röda Korsets Ungdomsförbund.

Målet med den digitala insamlingsbössan, en kampanj som kommer att pågå till nyår, är att få folk att engagera sig i frågan på ett enkelt sätt.

– Genom ett klick med datormusen kan du enkelt och utan kostnad stödja kampen mot hiv och aids. Den som lägger pengar i bössan får musik tillbaka, men du behöver inte köpa musiken utan kan även välja att bara lyssna på den streamad. Det här är ett väldigt enkelt sätt att stödja kampen eftersom alla som har en blogg eller hemsida kan lägga upp vår digitala insamlingsbössa. Målet är dock att även större företag ska vilja lägga upp den på sin sajt, säger Simon Brouwers.

Ett flertal exklusiva låtar som donerats till Röda Korsets Ungdomsförbund av svenska artister som Adam Tensta, Tiger Lou, och Miss Li. Sedan bidrar även Dimest med musik. Alla intäkter går till Röda Korsets arbete mot hiv och aids.
Kampanjen marknadsförs med hjälp av banners på Nöjesguiden, MTV och Playahead.

Vad har ni för mediebudget?
– Noll kronor. Vi har fått allt gratis genom samarbeten med Nöjesguiden, MTV och Playahead.

Kolla in sajten här

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.