Reklam
RO fäller Åhléns för vilseledande e-post
Publicerad: 27 april 2020, 11:39
”20 procent rabatt på allt” var inte 20 procent rabatt på allt, därför fälls Åhléns av RO för vilseledande marknadsföring.
Reklamombudsmannen fäller Åhléns för vad de anser vara ett vilseledande rabatterbjudande. Det var i samband med e-handelsdagen cyber monday, som infaller den 30 november, som Åhléns skickade ut ett mejl med ämnesraden ”20 procent på allt på åhlens.se”. Att 20 procent inte gällde på exakt alla varor stod dock först i liten stil i själva mejlet, något RO anser inte uppfattas av genomsnittskonsumenten.
Åhléns själva skriver i sitt svar till RO att de har förståelse för RO:s uppfattning om att erbjudandet inte var tillräckligt tydligt formulerat.
Anmälaren anmälde även den version av kampanjen som gick på åhlens.se i form av en banner. Eftersom det i den var något tydligare att vissa produkter var undantagna från den 20-procentiga rabatten anser RO att den inte är att betrakta som vilseledande.