Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

RO fäller Canal Digital, Kronfågel och flera andra annonsörer

Publicerad: 9 September 2020, 09:15

En påhittad japansk affärsman, sexistiska tennisklänningar och ”oslagbara” produkter Reklamombudsmannen (RO) presenterar flera fällningar efter sommaren. Resumé sammanfattar besluten här.


Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Canal Digital (vilseledande reklam)
I sponsrat inlägg som har publicerats på Instagram spred Canal Digital budskapet ”Se TV med oslagbar ljud- och bildkvalitet”. En reagerade på att annonsören påstod att deras tjänst har ”oslagbar” kvalitet utan att förklara hur man som användare uppnår denna nivå. Annonsören förklarar kommunikationen med att hänvisa till skillnader mellan satellit- och marksänd tv som står på Canal Digitals hemsida. Reklamombudsmannen anser att påståendet är svepande och generellt. Annonsören misslyckas med att belägga alla ”nära till hands liggande tolkningar” av det vaga påståendet. Reklamen är därför vilseledande.

Kronfågel (vilseledande miljöpåstående)
Nyligen gick Kronfågel ut med affischer i Stockholms tunnelbana med copyn ”Med kyckling grillar du för en bättre middag och ett bättre klimat”. Konsumenten hänvisas till varumärkets hemsida för mer information om Kronfågels klimatarbete. Anmälaren ifrågasatte om klimatet blev bättre av att grilla kyckling eftersom både köttproduktionen och grillningen bidrar till koldioxidutsläpp. RO bedömer att genomsnittskonsumenten uppfattar påståendet ” som att det är bra för klimatet att grilla kyckling. Ett påstående som inte styrks och hänvisningen till informationen på Kronfågels hemsida är inte tillräcklig. Reklamen fölls därför för vilseledande miljöpåstående.

Lush Dream (vilseledande reklam)
I en videoannons på Facebook marknadsförde holländska Lush Dream sina kuddar med en fiktiv japansk affärsman och miljardär i 80-årsåldern som har uppfunnit en kudde. Nu lever han livet som om han vore 30. En privatperson noterade att mannen inte finns på riktigt och lever ett orealistiskt liv och anmälde annonsen till Reklamombudsmannen (RO). I reklamen uppmanar en fiktiv professor konsumenten att ladda på med ny energi så att näringsämnena kan flöda på natten, att den japanska affärsmannen har tjänat pengar på sin tekniska innovation och att han får fantastisk sömn tack vare Lush Dream. RO bedömer videoannonsen som vilseledande just på grund av rekommendationerna från den fiktiva professorn på det fiktiva lärosätet.

”Annonsören har inte styrkt dessa påståenden och inte heller visat att rekommendationen är äkta. Reklamen är därför vilseledande”, skriver RO i sitt yttrande.  

Tennispoint (könsdiskriminerande reklam)
Tennispoint har köpt en sökordsannons på Google för tennisklänningar med texten
”Med tennis­klänningar kan damspelarna frescha upp sitt spel och skapa sin unika stil. Spelar du i en imponerande tennis­klänning får du många manliga supportrar!”. Reklamombudsmannen konstaterar vidare att texten framställer kvinnor på ett plumpt och sexuellt anspelande sätt.

”Reklamen är därför nedvärderande på ett sätt som är uppenbart könsdiskriminerande för kvinnor i allmänhet”, skriver RO i sitt beslut.

Skivtryck (könsdiskriminerande reklam)
I en reklamfilm på Facebook från Skivtryck.se visas en silverfärgad naken, dansande kvinnokropp, beskuren i höjd med kvinnans höfter. Kvinnans huvud är utbytt mot en silverfärgad vinylskiva och hennes bröstvårtor är täckta. I sitt svar skriver annonsören att det är tre tjejer som tillsammans har tagit fram reklamfilmen. De anser att det är fullständigt obegripligt att reklamfilmen anses vara könsdiskriminerande.

”Annonsören ville med discokänsla, glitter och glamour (med en cool attityd) anspela på vinyltrenden och på ett modernt sätt lyfta fram det gamla goda 90-talet med en androgyn, metallicmålad kvinnokropp”, skriver RO i sin sammanställning.

Reklamombudsmannen anser emellertid att kvinnan framställs som ett sexobjekt och att framställningen saknar koppling till den marknadsförda produkten Reklamen bedöms därför som könsdiskriminerande.  

Reklamombudsmannen har också fällt Sun CIty Örebro , Nordiska Inglasningar & Profilsystem, Posture Clothing och Forsbergs Fritidscenter husbilar. Samtliga för vilseledande reklam. 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.