Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 31 mars 2022, 09:58
Flera stora annonsörer får rött ljus av Reklamombudsmannen.
Resumé har tidigare uppmärksammat att Reklamombudsmannen (RO) på senare år fäller allt fler annonsörer för vilseledande marknadsföring. Sett till alla Reklamombudsmannens fällningar utgjorde de som handlade om vilseledande marknadsföring 67 procent helåret 2020. Med några få avvikelser är det resultatet av en stigande trend de senaste tio åren (2011–2020), visade en kartläggning som Resumé publicerade förra hösten.
Under de senaste veckorna har branschorganet valt att fälla fem annonsörer av utifrån samma prövningsgrund.
Reklamombudsmannen anser att PostNord varit för otydliga med ett miljöpåstående i en printannonsen som för en genomsnittskonsument kan få det att framstå som att verksamheten avser att bli fossilfri år 2030 vara helt fossilfri.
Logistikföretaget Budbees reklam på paketboxar fälls av samma anledning:
”Annonsören har i sitt yttrande anfört att påståendet ”100% fossilfritt” avser transporten av varor till dess paketboxar och inte verksamheten i övrigt. Nämnden finner att påståendet riskerar att uppfattas med en mer långtgående innebörd än vad annonsören anfört – särskilt vad gäller frågan om vilken del av annonsörens verksamhet som påståendet avser”.
Jensen Nacka fälls för ett Facebookinlägg som marknadsför civiklingenjörsexamen som att utbildningen fanns på skolan.
Twilfit fälls för ett Instagraminlägg det de varit otydliga med att 50 procent av reapriset endast gäller för medlemmar.
Elgiganten fölls för vilseledande marknadsföring på en av nio punkter för ett e-postutskick eftersom en av produkterna (en robotdammsugare) inte funnits tillgänglig under kampanjperioden.