Reklam
RO fäller Ellos inlägg på Facebook: ”Vilseledande”
Publicerad: 17 april 2023, 09:15
Ellos marknadsförde fri frakt på alla beställningar, trots att en produkt som fanns med i inlägget inte var inkluderad i erbjudandet.
I ett Facebookinlägg som producerats av Ellos inhouseavdelning marknadsförde företaget erbjudandet fri frakt på alla beställningar över 599 kronor. En privatperson försökte köpa ett bord för 2024 kronor som fans med på bild i inlägget, men när produkten skulle klickas hem tillkom en fraktavgift på 545 kronor varpå inlägget anmäldes till Reklamombudsmannen (RO).
I ett svar till RO medger annonsören att skrivningen på Facebook kan ge konsumenten uppfattningen om att alla beställningar som överstiger beloppet ger fri frakt, trots att vissa varor är undantagna erbjudandet.
Anledningen till skrivningen var en kommunikationsmiss mellan annonsören och den anlitade digitalbyrån vilket i slutändan drabbade den enskilde konsumenten. Enligt Ellos ändrades skrivningen så fort det uppdagades att kampanjen innehöll felaktig information.
Reklamombudsmannen bedömer att genomsnittskonsumenten sannolikt får intryck av att det är fri frakt på alla beställningar över 599 kronor – vilket även inkluderar beställningar av det aktuella bordet på bilden. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler. Ellos rättelse i efterhand är önskvärd, men det medför inte att överträdelsen blir försvarlig.