Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

RO fäller flera bolag för vilseledande och könsdiskriminerande reklam

Publicerad: 7 december 2021, 13:43

HBO Max och Verisure är två av varumärkena som nylien fällts av Reklamombudsmannen (RO).


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenReklam

 

HBO Max

HBO Max använde tv-serien ”One Tree hill” i ett Facebookinlägg för att marknadsföra sin tjänst trots att den inte ingick i utbudet vid tidpunkten för att inlägget publicerades. Reklamombudsmannen finner mot den bakgrunden att reklamen är vilsele­d­ande.

Verisure

I två sponsrade Facebookinlägg från Verisure sökte varumärket personer som ville testa deras hemlarm och två kameror från Arlo, med texten”gratis i 12 månader”.  Texten i det andra inlägget lyder ”Har du husdjur? Vi söker dig som vill testa vårt hemlarm och två kameror från Arlo, gratis i 12 månader. Du kan enbart anmäla ditt intresse en gång”.  Enligt en anmälare är påståendet ”Testa hemlarm gratis i ett år” vilseledande. Reklamen görs enbart för att företaget ska kunna kontakta dig för att erbjuda larm till rabatterat pris. Enligt en andra anmälare är det andra inlägget vilseledande eftersom reklamen har framställt det som ett allmänt gratiserbjudande. När man följer länken i  får man fylla i information om sitt boende, men då visar det sig att det i själva verket är ett lotteri.  Reklamombudsmannen finner att påståendena sammantaget ger en genomsnittskonsument intryck av att reklamen är ett erbjudande om att testa annonsörens hemlarm gratis under ett år utan att det är förknippat med någon motprestation.  Reklamen är därför vilseledande

Sledstone/Pierce

E-handelsplattformen Sledstone marknadsförde en isrivare från varumärket Pierce i en banner till priset 249 kronor. När anmälaren klickade på annonsen för att köpa kommer priset 399 kronor upp. Enligt annonsören berodde prisskillnaden på att den lev­eran­tör som annonsören använder sig av för att uppdatera reklambannern hade tekniska problem. Reklamombudsmannen finner att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar prisuppgiften 249 kronor. Leverantörens teknikstrul påverkar inte bedömningen. Reklamen är därför vilse­led­ande.

Nethandelsgruppen/Comfyballs

I ett sponsrat Facebookinlägg från Nethandelsgruppen marknadsfördes bland annat kalsonger från varumärket Comfyballs med en kvinna fotograferad bakifrån. Hon är klädd i blå hipstertrosor och blå bh. Tre anmälare menar att reklamen är könsdiskriminerande och ifrågasätter varför annonsören valt att använda en kvinna i underkläder för att marknadsföra boxershorts för män. Reklamombudsmannen anser att kvinnan framställs som sexobjekt, att framställningen av henne saknar koppling till produkten vilket är nedvärd­erande för kvinnor i allmänhet. Reklamen är därför köns­diskri­min­erande.

ProBrands

På Instagramkontot ”probrandssweden” publicerades ett sponsrat inlägg för att marknadsföra en dryckesprodukt med en bild på en kvinna som har på sig en blå leopardmönstrad bikini. Hennes bröst täcks delvis av bikinins trekantsbehå. Bikinitrosorna har smala band som sitter högt uppdragna på kvinnans höfter. Kvinnan lutar huvudet snett bakåt och tittar in i kameran med neutral min och en något öppen, rödmålad mun. Reklamombudsmannen bedömer att kvinnan på bilden framställs som ett sexobjekt genom sin klädsel och pose. Framställningen av kvinnan saknar också koppling till den marknadsförda drycken.

 

 

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.