tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

RO fäller flera bolag för vilseledande reklam

Publicerad: 9 december 2022, 08:38

Fällningarna för vilseledande reklam ökade kraftigt i november. Totalt fälldes tio företag av Reklamombudsmannen, vilket är den högsta siffran i år.

Ämnen i artikeln:

NyheterReklamROKappahlReklamombudsmannen

Stina Eriksson

s.eriksson.resume@resume.se


Safecharger

I ett sponsrat inlägg på Facebook gör företaget Safecharger reklam för ett paket med installation av företagets Easee-produkter, som används till att ladda elbilar, till 50 procents rabatt. Det är en text som namnger tre produkter, och under texten visas en bild på två produkter sida vid sida samt priset ”Fr. 6 995 kr”. 

Anmälaren menar att annonsen antyder att samtliga produkterna ingår i från-priset, vilket inte är fallet och därmed är reklam vilseledande, enligt anmälan.

Annonsören menar i stället att från-priset är giltigt, och anser lägstanivån för att kunna få 50 procent rabatt på installationen. De produkter som listas är tillägg som kan göras, som annonsören menar är tydligt särskiljda och avgränsade. Dessutom får kunden mer information om man trycker på ”läs mer”. Men RO menar att det inte är tillräckligt och en genomsnittskonsument antagligen uppfattar erbjudandet som anmälaren har gjort, varför reklamen fälls.

Kappahl Newbie

I ett sponsrat Facebookinlägg från Kappahl syns texten ”Under våra klubbdagar får du 25% rabatt när du handlar för 250kr eller mer (inte Newbie)”. Nedanför syns flera produkterbjudanden varav ett är en body för bebisar från Kappahls satsning på babykläder, Newbie.

Inlägget anmäldes till RO för att vara vilseledande då det står att 25 procent inte gäller för Newbie, men bilden är på en body från Newbie.

Enligt Kappahl har produkter från Newbie visats för vissa personer på grund av ett handhavandefel vid uppladdning av annonsen och exkluder­ingen av produkter från Newbie från produktfeeden har därför inte skett.

Reklamombudsmannen finner att det uppfattas som att bodyn ingår i kampanjen och fäller därför reklamen som vilseledande. En rättelse i efterhand är önskvärd men medför inte att överträdelsen blir försvarlig.

The Student Night

I ett inlägg på ett Facebookevent har festarrangören The Student Night publicerat en bild med texten ”90 % tickets sold”. Enligt anmälaren använder arrangören samma formulering i alla evenemang, vilket kan anses vilseledande om det inte finns någon källa eller sanning i påståendet. Annonsören har inte yttrat sig, men Reklamombudsmannen går på anmälarens linje. Eftersom annonsören inte kunnat styrka att endast 10 procent av biljetterna finns kvar, fälls reklamen som vilseledande. 

Fler bolag som fällts för vilseledande reklam i november:

Kraftringen
Aimo Park
Matsmart
Bildelaronline24
Freska
Axxido
Na-kd

LÄS OCKSÅ: Matsmart och två andra bolag fälls för vilseledande reklam 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev