Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

RO fäller flera företag för vilseledande marknadsföring

Publicerad: 11 oktober 2021, 13:41

Nordic wellness kunde inte bevisa att de hade bästa dealen, Cdon gjorde reklam för grafikkort som inte fanns och gratis hemlarm var egentligen en tävling. De och många fler har dömts för vilseledande reklam av RO.


Ämnen i artikeln:

ROReklamombudsmannenReklamCDON

Både 2019 och 2020 var vilseledande reklam det vanligaste skälet att anmäla till Reklamombudsmannen. Förra året inkom 105 anmälningar som ledde till 99 beslut. Av dessa var 81 fällande, vilket innebär att hela 82 procent av de prövade kampanjerna fälldes.

Nu fälls Nordiic Nest, Gigger, Verisure. NA-KD, Nordic Wellness och Cdon för vilseledande reklam.

Cdon

Den anmälda reklamen är ett e-postutskick där bolaget skriver ”sänkt pris på datorkomponenter” och ”Vi har de senaste grafikkorten”.

Enligt anmälaren är reklamen vilseledande det inte förekommer några grafikkort alls om man följer länken.

Cdon skriver i sitt yttrande till RO att grafikkort ”olyck­­ligtvis är med som en datorkomponent i nyhetsbrevets brödtext då skribenten utgick från en generisk copy för att bygga din egen dator. Och menar att de inte avsiktligt försökt vilseleda kunder.

Trots detta fälls reklamen och anses vilseledande för att den nämner grafikkort som inte existerar. Därmed strider reklamen mot artikel 5 i ICC:s regler.

LÄS MER: ”En doft av lyxprostitution och marknadens bästa cannabis” fick RO att rynka på näsan 

Nordic Wellness

Gymkedjan döms för att ha skrivit ”Som-marens bästa deal!” I ett sponsrat inlägg på Instagram. Anmälaren ifrågasätter vilken bevisning annonsören har för att påstå att annonsören har den bästa dealen denna sommar. 

Reklamombudsmannen menar att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar påståendet som att annonsören kan erbjuda det bästa priset på träning i Sverige. Eftersom annonsören har inte styrkt att så är fallet döms Nordic Wellness för vilseledande reklam. Gymkedjan gavs möjlighet att yttra sig men gjorde aldrig det.

NA-KD

Den anmälda reklamen är ett e-postutskick från NA-KD. I texten i ämnes­raden står det ”Missa inte: 25% på allt”. Något som upprepas fyra gånger i e-postutskicket. Anmälaren anser att reklamen är vilseledande när det längst ner i utskicket att erbjudandet inte gäller allt på hemsidan.

Reklamombudsmannen håller med och dömer bolaget för vilseledande reklam: ”Reklam­om­bu­ds­­­­­mannen finner att ämnesraden redan vid en flyktig kontakt ger en genomsnittskonsument intryck av att det är 25 procent rabatt på allt annonsören erbjuder på sin webbplats, trots att så inte är fallet.”

LÄS MER: Telia fälls av Reklamombudsmannen ”Vilseledande”

Nordic Nest

Även Nordic nests reklam är ett e-postutskick där anmälaren ifrågasätter om gåvan som nämns i utskicket verkligen är en gåva. Enligt anmälaren står texten ”När Sverige firas får du en gåva!” i ämnesraden. Gåvan består av tio procent rabatt på nästa köp.

Reklamombudsmannen håller med och skriver: ”att köp krävs motsvarar en motpres­ta­tion. Reklam­en är därför vilseledande ifråga om användningen av termen gåva och strider därmed mot artikl­arna 5 och 10 i ICC:s regler.”

Verisure Sverige AB

Enligt ett sponsrat Facebookinlägg menade Verisure att konsumenten kunde ”testa hemlarm och två kameror från Arlo kostnadsfritt i ett år”. Enligt anmälaren säger företaget i reklamen att man får testa larm gratis när det egentligen handlar om att anmäla sig till en tävling och anser att det är vilseledande. 

Reklamombudsmannen håller med och ”finner att annonsören, genom att lyfta fram erbjud­andet om att bli larmtestare utan att samtidigt lämna tydlig information om erbjud­andets begränsning, vilseleder om erbjud­and­ets förmånlighet.”

Gigger

Företaget fälls för en sökordsannonsering via Google Ads som visats på Google.com. Enligt anmälaren står det i annonsen att Gigger erbjuder en procent i avgift för frilansare för fakturering i annonsen, men att det framgår att det är tre och en halv procent i avgift när man klickar sig vidare till annonsören. RO håller med anmälaren och avvisat försvaret att en procent i avgift ska ha varit ett kampanjerbjudande under sommaren eftersom RO inte kunnat belägga påståendet. 

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.