Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

RO fäller Halebop – inte alls billigast på marknaden

Publicerad: 29 Juni 2020, 11:33

Foto: Press

Halebop marknadsförde sin minuttaxa till Syrien som ”marknadens billigaste”. I själva verket hade konkurrenten ett ännu billigare erbjudande. Nu fälls reklamen av RO.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenHalebopReklam

Det är Halebops ägare Telia som nu får bassning av Reklamombudsmannen, RO, för en reklam med rubriken ”Check out our low rates”. Den har visats på den egna appen Halebop Locall och gjort reklam för samtal till andra länder, med uppgifter om pris. Bland annat marknadsför samtal till Syrien via Halebop, för 2,98 kronor per minut, tillsammans med rubriken ”Cheapest on the market”. 

Men Comviq erbjuder ännu billigare samtal till Syrien, vilket fått en privatperson att reagera – och anmäla reklamen. 

Nu fälls reklamen av RO, som anser att den är vilseledande, och strider mot artikel 5 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

”Påståen­det uppfattas sannolikt av en genom­snitts­konsument som att annonsören erbjuder marknadens lägst pris på mobilsamtal till utlandet jämfört med de viktigaste konkurrenterna. Annonsören har i sitt yttrande gjort jämför­el­ser med olika priser samt förklarat att dessa inte är jämförbara. Dock har annonsören inte presen­ter­at någon be­visning som styrker påståendet ”Cheapest on the market”, skriver RO i sitt beslut. 

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.