Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

RO fäller Hedvig för bikinibild i stor reklamkampanj

Publicerad: 28 September 2020, 08:08

En del av försäkringsbolaget Hedvigs reklamkampanj ”It's just stuff” är könsdiskriminerande, bedömer Reklamombudsmannen.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenKampanjHedvig

Det var i en omfattande reklamkampanj med budskapet ”It’s just stuff” som Hedvig visade upp en kvinna klädd i gul bikini, fotograferad bakifrån. Reklamkampanjen har tagits fram av Bacon STH. Kvinnan har en telefon halvt instoppad innanför trosorna.

Reklamombudsmannen har fått in flera anmälningar från personer som menar att reklamen från försäkringsbolaget är könsdiskriminerande. Flera av anmälarna framhåller att kvinnans ansikte inte visas i kampanjen samt att bilden inte är relevant för ett försäkringsbolag.

I sitt skriftliga försvar skriver Hedvig att personen porträtteras som den gör ”tack vare att hen nyttjar annonsörens hemförsäkring kan hantera sin mobiltelefon på ett avslappnat sätt”.

”Det huvudlösa visuella greppet återfinns i samtliga enheter som gick under samma kampanj.

Bilden har en direkt koppling till den verksamhet som bedrivs i bolaget, det vill säga att försäkra mobiltelefoner i semestertider. Personen på bilden framställs varken stereotypt, könsdiskriminerande, nedvärderade eller sexistiskt. Någon sådan avsikt eller uppsåt har inte funnits.”, skriver Hedvig i sitt försvar.

Men Reklamombudsmannen väljer att gå på anmälarnas linje och fäller utomhusenheten.

”Reklamombudsmannen finner att kvinnan genom sin klädsel, hur bilden är beskuren och att rumpan är centrerad i bild framställs som ett sexobjekt. Det saknas tydlig koppling mellan framställningen av kvinnan som sexobjekt och den marknadsförda produkten hemförsäkringar.”, skriver RO i sitt belsut.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.