Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

RO fäller Jeep för påstående om ”ekologisk mobilitet”

Publicerad: 14 juni 2021, 08:08

Jeep ändrar sitt miljöspåstående efter RO:s beslut. Reklamombudsmannen har även fällt Jet Ski Göteborg och Bilfärgsspecialiasten.


Ämnen i artikeln:

JeepReklamombudsmannen

Reklamombudsmannen riktar kritik mot Jeep för att ha använt formuleringen ”ekologisk mobilitet” i beskrivningen av en bil på företagets hemsida vilket fick en privatperson att anmäla billtillverkaren eftersom det inte framgår på vilket sätt bilen är ”ekologisk”. Konsumenten kan därför få uppfattningen att bilen är mer klimatsmart än vad den är.

I reklamen för laddhybriden Compass 4xe står bilen parkerad i en grönskande miljö och som ”ekologisk”. I argumenten uppmanar Jeep konsumenten att ”respektera miljön”.

I sitt svar på anmälan konstaterar Jeep att ordvalet ”ekologisk” är felaktigt och har därför ändrat formuleringen på sin hemsida. Enligt den svenska bilagenten FCA Sweden har felet uppstått på grund av en automatiserad översättning.

I sin bedömning konstaterar RO att texten inte innehåller några uppgifter om utsläpp av koldioxid vilket ger intrycket att det handlar om en mycket miljövänlig bil, troligen helt utan utsläpp..

”Reklamombudsmannen finner att påståendet ”Eko­logisk mobilitet” är ett vagt och ospecifikt påstående om viss miljöpåverkan som inte tydligt kvalificeras genom den efterföljande texten.

Reklamombudsmannen finner att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar påståendet ”Ekologisk mob­ili­tet”, i den aktuella kontexten, som att den marknadsförda bilmodellen är ekologisk. Annonsören har förklarat att ordet ”Ekologisk” felaktigt använts. Reklamen innehåller därför ett vilseledande miljöpåstående och strider därmed mot artikel 5 och D1 i ICC:s regler.”, skriver RO i sitt beslut.

För några veckor sedan tog Reklamombudsmannen även beslutet att fälla Jet Ski Göteborg för könsdiskriminerande reklam efter ett Instagraminlägg där en kvinna i ”minimalistisk röd baddräkt” gränslar en vattenskoter med putande rumpa.

Bilfärgsspecialisten i Piteå fälls för könsdiskriminerande reklam för en Facebook-annons för billacksskydd. På produktförpackningen syns en silhu­ett av en storbystad kvinna med en solnedgång som bakgrund. Kvinnan framstår som avklädd eller lättklädd och därmed som ett sexobjekt. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

JeepReklamombudsmannen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.