Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

RO fäller Lexly, Royal Design, Dr.Zipe och Ellos

Publicerad: 25 januari 2022, 10:58

Resumé går igenom de senaste fällningarna från Reklamombudsmannen och Reklamombudsmannens opinionsnämnd.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenRONEllos

Lexly

I september 2021 annonserade juridiktjänsten Lexly i Svenska Dagbladet. Annonsen löd ”Jag litar blint (tills han tömmer alla mina konton) på min gode man” och producerades av Tillsammans. Enligt anmälan till RO spelar annonsen på rädsla, samt att den misskrediterar alla ställföreträdanden och goda män i Sverige. Bland annat har Riksförbundet för frivilliga samhällsarbetare kommenterat annonsen och kallat den för oetisk och smaklös.

Lexly menar att det inte varit meningen att använda rädsla i annonsen, utan snarare att uppmärksamma privatpersoners möjlighet att ta juridiska beslut på sina egna villkor. Annonsens ton är uppenbart humoristisk, skriver man i sitt yttrande: ”Den humoristiska undertonen förstärks även av den omständigheten att annonsen innefattar klart överdrivna påståenden.” Man hänvisar också till en rapport om ställföreträdare som visar att det krävs mer granskning.

RO:s opinionsnämnd, RON, refererar till ICC:s artikel två och tolv, som säger att annonser inte får spela på rädsla eller misskreditera någon grupp, organisation eller företag genom att skapa förakt eller liknande. Enligt nämnden har annonsen gjort just detta, och att rapporten inte utgör tillräckligt stöd. Därför fälls annonsen, som du kan se nedan.

Dr.Zipe/Future Eyewear Group Sweden

På hemsidan för Future Eyewear Group Sweden så skriver man att ”Dr.Zipe har i dag ett team av professionella skid och snowboardåkare från hela värl­den och är dessutom stolt sponsor till det svenska landslaget i Ski Cross.” Detta stämmer inte, menar en privatperson som anmält annonsen, eftersom man förlorade sponsringsuppdraget i januari 2021.

Enligt annonsören är det ett misstag och man har helt enkelt glömt att uppdatera den specifika sidan sedan sponsringen avslutats, och att konsumenter måste ha förståelse för små textmissar. RO menar å sin sida att konsumenten sannolikt uppfattar påståendet ordagrant, och menar därför att marknadskommunikationen är vilseledande. Den fälls därför.

Royal Design

Under Black Weekend marknadsförde Royal design sitt rabatterbjudande på 70 procent på designprodukter med ett sponsrat inlägg på Instagram. På bilden syns produkter från märket Smeg, men när man gick in på rean inkluderades Smeg inte i erbjudandet. Detta anmäldes av en privatperson som menar att det är vilseledande.

Royal design skriver i sitt yttrande att man kommer se över sina processer kring miljöbilder och erbjudanden. RO håller med anmälaren om att reklamen är vilseledande enligt ICC:s artikel fem och fäller reklamen.

Ellos

I ett sms som skickades ut till kunder skrev klädförsäljaren följande: ”Midweek treat! Få 33% på dyraste* varan (nästan alla brands)”. Men enligt anmälaren är det drygt 70 varumärken som inte inkluderas i rean, vilket uppfattas som vilseledande av anmälaren.

Ellos menar att de drygt 80 varumärken som exkluderats från erbjudandet endast motsvarar nio procent av utbudet, och därför inkluderas nästan alla varumärken. Men RO bedömer att formuleringen ”Få 33% på dyraste* varan (nästan alla brands)” sannolikt uppfattas som att det gäller nästan alla varumärken, och även om asterisken signalerar att detta är villkorat så ingår ingen förklaring i sms:et. Eftersom reklamenheter bedöms enskilt spelar det ingen roll om villkoren förklaras på hemsidan.

Konsumenten kan enligt RO inte omedelbartförstå erbjudandets begränsning och asterisken kan inte anses neutralisera det vilseledande intrycket. Reklamen är därför vilseledande och strider mot artikel 5 i ICC:s regler, skriver RO.

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenRONEllos

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.