Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

RO fäller Na-kd för vilseledande reklam

Publicerad: 7 november 2022, 10:25

Ett tekniskt problem hos e-handlaren Na-kd gjorde att de länkade vidare kunder till en kampanjsida med högre priser än det erbjudande bannern angav. Reklamombudsmannen (RO) bedömer därför att reklamen är vilseledande.

Ämnen i artikeln:

Na-kdAnnonsörerROReklamombudsmannenNyheter

R

Redaktionen

red@resume.se


En privatperson uppmärksammade en banner i e-handlaren Na-kd:s app med budskapet om nedsatta priser och varor för 99 kronor och under. När personen klickade sig vidare visade det sig att kampanjsidan innehöll fyra produkter som kostade över 99 kronor och anmälde därför annonsen till Reklamombudsmannen (RO). I sitt svar till RO skriver Na-kd att de använde två olika banners, en i mobilt/app som angav priset 99 kronor och under samt en för desktop som angav ”upp till 199 kronor”. Annonsören skriver i sitt svar att de hade ett tekniskt problem med att länka bilden på förstasidan på mobilen till landningssidan med produkter för under 99 kronor.  Na-kd har också kompenserat kunder som klagat och ersatt dessa med skillnaden mellan 99 kronor och det angivna priset för produkten.   

Reklamombudsmannen bedömer att en genomsnittlig konsument av Na-kd:s app sannolikt uppfattar reklamen som att kampanjen består av produkter som är prisnedsatta och som kostar 99 kronor eller mindre.

Det har också felaktigt förekommit dyrare produkter på kampanjsidan som bannern länkat till. Reklamen är därför vilseledande enligt RO eftersom den strider mot artikel 5 i Internationella Handelskammarens regler. Rättelsen efter att annonsören uppfattade det tekniska problemet är önskvärd, men är inte tillräcklig för att överträdelsen ska bli försvarlig. 

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev