Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

RO fäller Polestar för otydligt hållbarhetspåstående

Publicerad: 20 April 2020, 08:01

”Goodbye combustion engine” ingick i samma reklamserie som den fällda annonsen.

Reklamombudsmannen fäller återigen vad de menar är ett vagt hållbarhetspåstående.


Ämnen i artikeln:

HållbarhetAcnePolestar

Reklamombudsmannens opinionsnämnd, RON, fäller Volvo Cars elbilsbolag Polestar för en helsidesannons som gick i Dagens Nyheter i början av februari. Annonsen har rubriken ”Goodbye air pollution”, ingår i Polestars reklamkoncept ”Goobye normal” och fälls då RON anser att påståendet är alldeles för vagt och svårt för konsumenter att värdera. Kampanjen är framtagen av Acne.

LÄS MER: KO kritiserar OKQ8 för vagt miljöpåstående 

Anmälaren själv var upprörd då hen anser att påståendet inte stämmer eftersom att bilen när den tillverkas ligger bakom utsläpp av gaser och partiklar som smutsar ner luften.

LÄS MER: Så säljer du en grön planet

Polestar själva menar att påståendet ska ses som ett uttryck för bolagets ambition om att vara ett hållbart och miljövänligt märke och att de ställer miljömässigt höga krav på sina underleverantörer, ett försvar som inte gick hem hos RO.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

HållbarhetAcnePolestar

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.