Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 20 april 2020, 08:01
”Goodbye combustion engine” ingick i samma reklamserie som den fällda annonsen.
Reklamombudsmannen fäller återigen vad de menar är ett vagt hållbarhetspåstående.
Reklamombudsmannens opinionsnämnd, RON, fäller Volvo Cars elbilsbolag Polestar för en helsidesannons som gick i Dagens Nyheter i början av februari. Annonsen har rubriken ”Goodbye air pollution”, ingår i Polestars reklamkoncept ”Goobye normal” och fälls då RON anser att påståendet är alldeles för vagt och svårt för konsumenter att värdera. Kampanjen är framtagen av Acne.
LÄS MER: KO kritiserar OKQ8 för vagt miljöpåstående
Anmälaren själv var upprörd då hen anser att påståendet inte stämmer eftersom att bilen när den tillverkas ligger bakom utsläpp av gaser och partiklar som smutsar ner luften.
LÄS MER: Så säljer du en grön planet
Polestar själva menar att påståendet ska ses som ett uttryck för bolagets ambition om att vara ett hållbart och miljövänligt märke och att de ställer miljömässigt höga krav på sina underleverantörer, ett försvar som inte gick hem hos RO.