Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

RO fäller Readly

Publicerad: 2 juli 2020, 09:12

Magasinstjänsten Readly erbjöd en gratismånad, men bara till betalande kunder, nu fälls bolaget av Reklamombudsmannen (RO) som anser att reklamen är vilseledande.


Ämnen i artikeln:

ReadlyReklamombudsmannen

Ett e-postutskick marknadsförde: ”Få en gratismånad på Readly” och kompletterade längst ned med informationen ”Ge bort en månads fri läsning + få en själv” 

Enligt anmälaren ger reklamen intrycket att den som ger bort en månadsfri läsning genom att bjuda in en vän får något, men en asterisk hänvisar mottagaren längst ned med informationen om att erbjudandet om en gratismånad endast gäller efter det att den nya personen har blivit en betalande kund.

Reklamombudsmannen konstaterar att det inte framgår att det finns begränsningar av erbjudandet i e-postutskicket. RO bedömer att genomsnittskonsumenten sannolikt uppfat­tar reklamen som att mottagaren av e-postutskicket kan bjuda en vän på en gratismånad av den abonnemangstjänsten och få en gratismånad själv. Trots att de endast gäller när vännen blir betalande prenumerant. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i Internationella Handelskammarens regler. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReadlyReklamombudsmannen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.