Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

RO fäller Swedish Hasbeens nakenbild

Publicerad: 2 Juni 2015, 12:25

Bilden i fråga.

Skoföretaget Swedish Hasbeens marknadsförde sin nya kollektion med en påfallande avklädd bild. Nu fälls den av Reklamombudsmannen för att vara könsdiskriminerande.


Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Swedish Hasbeens använde nakenbilden på sin sajt samt i ett utskick till återförsäljare. Efter att den uppmärksammats i sociala medier anmälde bland annat Sveriges Kvinnolobby företaget till Reklamombudsmannen då de ansåg att bilden var könsdiskriminerande.

Nu får de rätt då RO fäller kampanjen.

"Reklamombudsmannen finner att kvinnorna, genom att vara nakna förutom skorna, framställs som rena sex­ob­jekt. Framställningen av kvinnorna har inte någon koppling till de marknadsförda produkterna träskor, vilket är kränkande för kvinnor i allmänhet" skriver de i sitt beslut.

Swedish Hasbeens skriver i sitt yttrande att de tror på "friheten i att uttrycka sig som kvinna utan att bli sexualiserad". Enligt dem är syftet att värna om kvinnors rätt till sig själva och sin egen kropp, främja jämställd­het och yttrandefrihet samt att förmedla att en naken kropp inte måste likställas med ett sexobjekt. De tycker också att bilden har relevans eftersom devisen "Go Natural" har bäring på deras produkter som är tillverkade av naturliga material.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.