Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 2 juni 2015, 12:25
Bilden i fråga.
Skoföretaget Swedish Hasbeens marknadsförde sin nya kollektion med en påfallande avklädd bild. Nu fälls den av Reklamombudsmannen för att vara könsdiskriminerande.
Ämnen i artikeln:
ReklamombudsmannenSwedish Hasbeens använde nakenbilden på sin sajt samt i ett utskick till återförsäljare. Efter att den uppmärksammats i sociala medier anmälde bland annat Sveriges Kvinnolobby företaget till Reklamombudsmannen då de ansåg att bilden var könsdiskriminerande.
Nu får de rätt då RO fäller kampanjen.
"Reklamombudsmannen finner att kvinnorna, genom att vara nakna förutom skorna, framställs som rena sexobjekt. Framställningen av kvinnorna har inte någon koppling till de marknadsförda produkterna träskor, vilket är kränkande för kvinnor i allmänhet" skriver de i sitt beslut.
Swedish Hasbeens skriver i sitt yttrande att de tror på "friheten i att uttrycka sig som kvinna utan att bli sexualiserad". Enligt dem är syftet att värna om kvinnors rätt till sig själva och sin egen kropp, främja jämställdhet och yttrandefrihet samt att förmedla att en naken kropp inte måste likställas med ett sexobjekt. De tycker också att bilden har relevans eftersom devisen "Go Natural" har bäring på deras produkter som är tillverkade av naturliga material.
Fredrik Thambert
Ämnen i artikeln:
Reklamombudsmannen