Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

RO fäller Tallink Silja – anses diskriminera brasilianare

Publicerad: 7 maj 2014, 09:33

"Nu klär vi upp oss för att klä av oss", skrev Tallink Silja på en annons som skulle sälja kryssningar med Brasilientema. Nu fälls rederiet av Reklamombudsmannen, RO som anser att den är diskriminerande.


Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Det är en bild på en man och en kvinna i sambadräkt tillsammans med nyss nämnda texten som upprört ett 30-tal privatpersoner.  

Annonsen har funnits i Stockholms tunnelbana och på Facebook. Förutom anmälningarna från privatpersoner har också Sveriges Kvinnolobby anmält bilden till Reklamombudsmannens opinionsnämnd.  

Nämnden har gjort bedömningen att annonsen är diskriminerande mot personer med brasiliansk nationalitet. Däremot fälls den inte för att vara sexistisk, vilket flera av anmälarna tyckt, med motiveringen:  

"Opinionsnämnden konstaterar att kvinnan i och för sig är lättklädd och genom klädseln kan anses framställd som ett sexobjekt. Det är dock kläder som är vanliga i brasilianska karneval- och sambasammanhang och klädseln har därmed en koppling till den marknadsförda produkten, det vill säga kryssningar med brasilianskt tema. Mot bakgrund av detta finner nämnden att reklamen inte kan anses vara könsdiskriminerande och den strider därmed inte i denna aspekt mot artikel 4 första stycket i ICC:s regler."  

Tallink Silja beklagar i ett yttrande att reklamen väckte anstöt och bilden togs bort från kampanjen.

Yasmine Winberg

Chefredaktör och ansvarig utgivare

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.