Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

RO:s bästa tips för att undvika greenwashing i reklam

Publicerad: 26 april 2022, 12:49

Reklamombudsmannen släpper tips för att undvika ”greenwashing”.

Foto: Larysa Pashkevich

Internationella Handelskammarens nya riktlinjer för miljöbudskap i reklam är översatta till svenska. Det ska du tänka på för att inte trampa snett i regelverket.


Ämnen i artikeln:

NyheterReklamombudsmannenElisabeth Trotzig

Hållbarhetschefer har anställts på löpande band. Alla bolag vill framhäva sitt viktiga arbete med klimatet. Miljöargumentet har blivit en allt viktigare fråga och har blivit ett starkt argument för konsumenter. 

Men med företags ambition att vara ”bäst” ur en hållbarhetsvinkel har lett till många ifrågasatta kampanjer och många bolag har kritiserats för att vifta med miljöargumentet lite väl lättvindigt.

LÄS OCKSÅ:Branschen måste tillsammans ta initiativ för att motverka greenwashing” 

I december tog riktlinjer fram av Internationella Handelskammaren, ICC. Dessa har nu översatts till svenska för att företagen lättare ska kunna skapa reklam som inte är missvisande. 

– Nytt i riktlinjerna, som nu finns på svenska, är bland annat definitioner av ytterligare begrepp såsom exempelvis klimatpositiv och klimatkompensation. Dessutom finns en checklista som är en bra vägledning för vad annonsörer och reklamproducenter måste tänka på när de kommunicerar miljö- och klimatfördelar i reklamen, säger Elisabeth Trotzig, reklamombudsman.

 

”Greenwashing är en viktig fråga för EU-kommissionen”

Hon menar samtidigt att miljöfrågorna blir allt viktigare för företagen – och för konsumenterna som vill göra mer medvetna val om produkterna de köper.

– Men ett problem är att det är svårt för konsumenterna att värdera olika miljöpåståenden. Det ställs därför mycket höga krav på tydlighet och bevisning när miljöpåståenden görs. Riktlinjerna är till för att underlätta för företagen att kommunicera sitt miljöarbete på ett sätt som är förenligt med de stränga kraven, säger hon och fortsätter:

– Greenwashing eller vilseledande miljöargument är också en viktig fråga för EU-kommissionen och en översyn av lagstiftningen pågår inom ramen för Kommissionens ”European Green Deal ”för det framtida konsumentskyddet inom EU. Under de senaste åren har RO märkt en ökning av anmälningar av miljöpåståenden – det är något som konsumenter alltmer reagerar på

Upplever RO att det i dagsläget finns en osäkerhet kring hur man ska annonsera om miljö och klimat?

– ICC:s regler, näringslivets etiska kod för marknadsföring, som RO tillämpar i sin prövning, innehåller ett kapitel som handlar om vad man som annonsör ska iaktta när man använder miljöargument. Många annonsörer upplever en oro för att de inte följer reglerna och därmed riskerar att reklamen blir vilseledande. Därför har ICC tagit fram uppdaterade riktlinjer för vad man ska tänka på när man använder miljö- och klimatpåståenden i reklam. Riktlinjerna är en hjälp och vägledning för annonsörer att följa reglerna när man utformar sin reklam, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Kartläggning: Här är branscherna som får kalla handen av svenska byråer

RO:s tips för att undvika ”greenwashing”:

• Ställ frågan ”Vilket intryck ger reklamen?”.

• Annonsören ska kunna bevisa att det intryck som förmedlas är korrekt och inte vilseledande.

• Annonsören ska kunna bevisa att vaga och ospecifika miljöpåståenden gäller under alla rimligen förutsägbara förhållanden. Om inte ska påståendena förtydligas. Gör det tydligt, framträdande och lättbegripligt.

• Begreppen ”miljövänlig”, ”grön”, ”naturvänlig”, ”klimatsmart” och liknande får användas endast om annonsören kan bevisa att produkten inte har någon – eller endast en positiv – miljöpåverkan.

 

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.