Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

RO: Ska inte stirra sig blind på lagstiftning

Publicerad: 5 maj 2014, 12:42

Elisabeth Trotzig.

Foto: RO. Bugge Woldner.

Sveriges Kvinnolobby drar igång en crowsourcing-aktivitet för att varningsmärka könsdiskriminerande reklam i tunnelbanan. Bakgrunden är att man anser att Reklamombudsmannen, RO, är för tandlös eftersom fällande domar inte leder till böter. RO Elisabeth Trotzig slår nu tillbaka menar att man inte ska stirra sig blind på lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam.


Ämnen i artikeln:

Sveriges KvinnolobbyElisabeth Trotzig

”Vi ser att systemet med Reklamombudsmannen inte funkar, eftersom de  fällda domarna inte får någon konsekvens som sanktion i form av till  exempel böter.”

Det sade Johanna Dahlin, organisationssekretare på  den svenska kvinnorörelsens paraplyorganisation, Sveriges Kvinnolobby,  till Metro.

Bakgrunden är att Sverige Kvinnolobby har dragit igång en  insamlingskampanj där annonserna ska innehålla varningstexter som  ”Passiv kvinnoobjektifiering skadar allvarligt dig och din omgivning.”

Reklamombudsmannen,  RO, Elisabeth Trotzig, menar ändå att självreglering är rätt väg att gå och  drar paralleller till hur det fungerar i Norge där man har en  lagstiftning mot sexistisk reklam.

– Reklamombudsmannen har cirka 300  ärenden år och cirka hälften handlar om könsdiskriminerande reklam. Vi  fattade beslut i 111 sådana ärenden under 2013 och drygt 40 procent  ledde till en fällning. Norska konsumentombudsmannen har haft ett sådant  ärende under de senaste fem åren och det friades, säger Elisabeth  Trotzig.

Hon menar att merparten av de fällda annonsörerna rättar sig  efter RO:s beslut och drar tillbaka reklamen – många agerar redan innan  RO har fattat sitt beslut.

– Om man blir anmäld är det ändå en  indikation på att det är något som inte fungerar med reklamen. RO  handlar om självreglering och att näringslivet tar sitt eget ansvar,  säger Elisabeth Trotzig.

European Advertising Standard Alliance,  EASA:s, statistik visar att hälften av alla ärenden för Sverige handlar  om könsdiskriminerande reklam, medan övriga Europa ligger på cirka 10-15  procent, enligt Elisabeth Trotzig.

– Man ser ändå att det finns  betydliga värre tendenser i reklamen nere på kontinenten, men svenskarna  reagerar väldigt starkt på könsdiskriminerande reklam. Det är helt  enkelt något som konsumenterna inte tycker om, säger Elisabeth Trotzig.

Hon  berättar att danska Jack & Jones är det företag som har fått flest  anmälningar för en kampanj – hela 176 anmälningar – RO fällde kampanjen.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.