Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

RO: ”Stereotyp bild av flickor”

Publicerad: 19 december 2014, 11:57

Girl It fälls av RO

Bokklubben Girl It, inriktad mot unga flickor, marknadsförde sig genom en bild på två sminkade tjejer i tioårsåldern och erbjöd en makeup-väska till kunderna. Direktutskicket klandras av Reklamombudsmannen (RO).


Den fällda reklamen innehöll ett dr-utskick i form av en broschyr och en folder. Framsidan av broschyren visar en bild av två unga kvinnor två flickor i tioårsåldern, det vill säga barn, som håller om varandra, ser in i kameran och ler.

Reklamen är inte acceptabel enligt RO:

"I reklamen visas två flickor i tioårsåldern, det vill säga barn, som håller om varandra, ser in i kameran och ler. Det är tydligt att de är sminkade. Bredvid dem syns en stor bild av en sminkväska med ett flertal sminkprodukter. Nämnden finner att denna framställning visar en stereotyp bild av att flickor, så unga som åtta år, förväntas förbättra sitt utseende för att vara söta. Reklamen är därför könsdiskriminerande".

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.