Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

RO vinner Stora Annonsörpriset

Publicerad: 18 april 2012, 10:43

Elisabeth Trotzig.

Hela organisationen Reklamombudsmannen, RO, vinner Stora Annonsörpriset 2012: – Det känns helt otroligt att det finns en samsyn på att utse en självreglerande organisation till vinnaren av Stora Annonsörpriset, säger RO Elizabeth Trotzig.


Ämnen i artikeln:

Stora AnnonsörprisetStora Annonsördagen

Stora Annonsörpriset går till någon som har gjort något bra för landets annonsörer.

Det blev alltså varken varumärkesanalytikern Carin Fredlund eller doktorn i butiksmarknadsföring, Jens Nordfält, som vinner Stora Annonsörpriset 2012 i år.

RO:s hela organisation ror i stället hem hela klabbet. Med andra ord prisar Sveriges Annonsörer sin egen instans.

Motiveringen lyder bland annat att bildandet av RO är en milstolpe i annonsörernas historia.

RO Elizabeth Trotzig anser att organisationen har ett stort existensberättigande i det att det handlar om etik och att skapa ett förtroende hos konsumenterna.

RO hanterar cirka 300 ärenden per år och fäller cirka 30-40 procent av dessa. Då moderator Henrik Frenkel frågar henne om man verkligen bryr sig om man blir fälld av RO i och med att det inte rör några böter att tala om blir svaret:

– Det är ändå en hård sanktion och påverkar ens relation med kunden. Så det blir nog så kännbart när fällandet publiceras och man börjar diskutera det hela, säger Elizabeth Trotzig.

Hälften av de ärenden som RO får in rör diskrimineringsfrågor och olika former av stötande reklam. Elizabeth Trotzig vill dock passa på att lägga in en brasklapp:

– Man får ju inte glömma att vi får långtifrån all reklam på vårt bord, säger hon.

Sveriges Annonsörers styrelseordförande, Patrik Riese, får frågan om det inte blir som att man ger priset till sig själv i och med att det är Sveriges Annonsörer som drog igång RO:

– Jo, det stämmer att vi har instiftat RO, men nu är det en helt egen organisation och det måste det också vara om självregleringen ska fungera. RO var hotat av reklamfientliga politiker en tid, men nu anser jag att vi definitvt har eliminerat risken att få lägga ned RO med tanke på vilket bra resultat man har fått fram på kort tid, säger han.

Tidigare vinnare av Stora Annonsörpriset

2011: Staffan Forsman och Sven-Olof Bodenfors

2010: Nyamko Sabuni

2009: Micael Dahlén

2008: Jonas Birgersson

2007: Pelle Törnberg

2006: Bror Månsson

2005: Birgit Friggebo

2004: Leon Nordin

2003: Jan Stenbeck

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.