Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Robinson rockar hårt

Publicerad: 6 mars 2009, 09:42

På söndag startar den nya kampanjen för årets omgång av programmet Robinson. Produktionsbolaget Brokendoll har för TV4 gjort en trailer inspirerade av Levis klassiska reklam från 2002.


Ämnen i artikeln:

TV4

Robinson har premiär den 21 mars. Nu kommer kampanjen som ska sälja in programmet till tittarna. Film, kampanjsajt, banners på andra sajter samt en printkampanj med deltagarna från programmet kommer under de närmaste veckorna. Bakom kampanjen står Brokendoll.

– Vi bjöd in sex stycken till en pitch där vi bad alla att komma upp med ett koncept som fungerade på olika plattformar. Brokendoll presenterade en printidé som vi föll för. Det var en skiss med bilder som vi nästan har använt rakt av. Den byggde på konceptet ”Lite inte på någon”, säger Åsa Kellner, projektledare på TV4.

Printkampanjen

Deltagarna syns i printkampanjen men i trailern använde sig Brokendoll och TV4 av statister.
– Dels gjorde vin det för att det fungerade att göra trailern med statister och dels var det en kostnadsfråga. Det hade blivit dubbelt så dyrt att sicka ner ett helt team till Filipinerna. Nu spelade vi in i studio under två dagar i mitten av februari.

Årets koncept för kampanjen är lita inte på någon. Vad menar ni med det?
– Det finns dimensioner av det. Årets Robinson är lite mer på riktigt än tidigare. Med kampanjen visar vi att du verkligen inte kan lita på någon. Dels kan det handla om det sociala spelet och dels om en fysisk jakt som i trailern där de båda jagar säcken utan att man riktigt vet vad som finns i den, säger Åsa Kellner.

Brokendoll fick uppdraget vecka 2. Inspelningen av trailern var den 13-14 februari. Till helgen släpps trailern och sedan följer printkampanj samt webb.

Vad har ni inspirerats av?

– Konceptet som fick tala för sig själv. Vi kände att musiken var otroligt viktig redan från start så vi började i den änden. Sedan har vi inspirerats av Levis reklamfilm från 2002 där personer springer genom väggar (från byrån Bartle Bogle Hegarty reds anm). Det är en otroligt snygg film. Och så serien Lost, som har varit vår referens redan från start.

Vad hoppas ni att folk tänker när de ser kampanjen?
– Att Robinson är mer spännande och på riktigt än tidigare. Att TV4 gjort det bättre än det var innan.

TV4 satsar också stort på webben. Bland annat kommer kanalen köra en ganska omfattande nätkampanj där de gör flera takeovers på andra sajter strax innan premiären av serien.
– Det kommer bli klickvänligt och interaktivt på sajter som Expressen och Bilddagboken.

Låten i trailern är av Dead by April.

Robinson 2009

Arbetsgrupp:  
TV4
Creative Director: Ulrika Biding
Projektledare: Åsa Kellner
Reklamchef: Johan Fernstedt

Produktion
Production company: Brokendoll
Producer: Susanne Söderberg
Asst Producer: Lina Eklund
Director: Brett Richards
Line-Producer: Jesper Böcker
Director of Photography: Matthew Broadley
Print Director/Producer: Per Osbeck
Musik: Dead by April/Talent & Brands

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.