Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Röda Korset söker reklambyrå efter skandalen

Publicerad: 13 oktober 2010, 15:15

Ett och ett halvt år efter att Johan af Donner-skandalen briserade kan Resumé avslöja att Röda Korset är ute i en ny reklambyråupphandling. – Vi har sonderat terrängen och söker en fullservicebyrå, bekräftar Andreas Jansson på Röda Korset.


Ämnen i artikeln:

Röda KorsetAndreas Jansson

truefalse

”Rädda mammorna” gjordes av Peacock som för ett år sedan hoppade av samarbetet med Röda Korset.

I juni 2010 började Andreas Jansson som kommunikationschef för Röda Korset, efter Johan af Donner, som tvingades avgå. Och nu är bidragsorganisationen ute och söker ny reklambyrå.
– Vi är i ett allra första skede, men det stämmer, vi håller på och söker en ny reklambyrå. Vi har börjat sondera terrängen, säger Andreas Jansson.

I mars tidigare i år visade såväl interna som externa undersökningar att förtroendet för Röda Korset är i botten. Bland de grupper där förtroendet har rasat mest finns de äldre. Så det är minst sagt en underdrift att säga att det väntar en tuff uppgift för den byrå som ror hem kontraktet.

När Johan af Donner var kommunikationschef kopplade han in nystartade Peacock. Byråns första kampanj för Röda Korset blev kampanjen ”Rädda mammorna” som snabbt blev uppmärksammad på grund av sitt kontroversiella innehåll.
– Vi fortsatte att jobba med Röda Korset under hösten 2009. I våras valde vi av olika anledningar att hoppa av och nu jobbar vi med ActionAid i stället, säger Magnus Rosengren, vd Peacock.

Tidigare har även byrån Volontaire varit inkopplad, då man skulle lansera och starta kampanjen ”50-öresinsamlingen”, med syftet att samla in tio miljoner kronor under 2009.

Även Weber Shandwick har tidigare varit inkopplat på pr-sidan.

Arbetar ni fortfarande med dem?
– Nej det gör vi inte, säger Andreas Jansson.

Söker ni ny pr-byrå också?
– Det är inte aktuellt just nu, men det är en sak som vi kommer att ta upp i den närmaste framtiden.

Af Donner-affären

Johan af Donner, Röda Korsets kommunikationsdirektör, värvades tillbaka från Cancerfonden 2004. Senvintern och våren 2009 uppdagades med oegentligheter emot Röda Korset och Cancerfonden. I maj avgick han. Senare dömdes han till fem års fängelse för grovt bedrägeri och försking­ring.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Röda KorsetAndreas Jansson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News