Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag27.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Röda Korset visar att filmtrailers ibland är väl nära verkligheten

Publicerad: 30 November 2018, 12:23

Röda Korset tar vara på det faktum att vi kan spendera timmar framför krigsfilmer, men när verkligheten i form av nyheter från krigsdrabbade områden kommer på tv:n så stänger vi av.


Ämnen i artikeln:

JulkampanjÅkestam HolstRöda KorsetReklam

Oavsett vilket nyhetsprogram du om kvällarna väljer att titta på så kommer det att visas inslag från krigsdrabbade områden. Förra året pågick 134 väpnade konflikter världen över, visserligen en minskning från 2016 men ändå en av de högsta sedan Fredsinstitutet i Oslo 1946 började räkna.

Samtidigt är vi mer än villiga att spendera både pengar och tid framför tv:n eller bioduken för att se nya krigsfilmer.

Nu lanserar Röda Korset och Åkestam Holst en julkampanj som tagit fasta på de här två insikterna. Kampanjen "The aid", som är regisserad av Mikael Marcimain, liknar på många sätt en trailer till en ny film men är i själva verket en skildring av de förhållanden människor världen över tvingas leva i.

– Även om många tenderar att stänga av eller titta bort när de möts av krigets fasor på
nyheterna så har nog intresset för verklighetsskildringar i form av tv-serier och
dokumentärer aldrig varit större. I tv-serier och filmer tittar vi gärna på krig, gärna
baserat på verkliga händelser, och vi stänger inte av, säger Erik Nordenankar, art
director på Åkestam Holst.

Regissören Mikael Marcimain har tidigare regisserat spelfilmer som Call Girl och Gentlemen.

– Det känns angeläget för mig att med denna film försöka bidra till att väcka empati för människor i nöd, oavsett härkomst. Jag är tacksam för att jag har fått uppdraget att regissera filmen The Aid, berättar Mikael Marcimain i ett pressmeddelande.

Kampanjen kommer att visas på digitala utomhusskärmar, på bio, i "filmaffischlådor" på bio, på tv och i digitala kanaler. Dessutom kommer podden Dumma människor att sända ett program på temat selektiv perception.

– Vi måste testa nya grepp att nå ut med våra budskap under en så pass
kommunikationsintensiv tid på året som julen är. Att människor inte orkar ta till sig
negativa världshändelser är inte så konstigt i sig, det är ju så hjärnan fungerar. Med det i åtanke ville vi prova att kringgå det med det här angreppsättet, säger Lisa Johansson, kampanjledare på Röda Korset.

Åkestam Holst har även tagit fram en "filmaffisch" till kampanjen.

Uppdragsgivare: Svenska Röda Korset
Malin Barnö, Enhetschef Marknad
Lisa Johansson, Kampanjledare
Reklambyrå: ÅkestamHolst
Regissör: Mikael Marcimain
Produktionsbolag: BRF
Grade, VFX, Online: SWISS
Ljudläggning: Ponytail Music
Musik: Mattias Bärjed
Produktionsbolag, print, digitalt: BKRY

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.