Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Röda korsets julkampanj fokuserar på klimatkrisens verkliga offer

Publicerad: 21 November 2019, 08:46

I årets julkampanj visar Röda korset på de som får uppleva värre effekter av klimatkrisen än att de tvingas vada genom slask.


Ämnen i artikeln:

JulkampanjRöda Korset

De senaste åren har naturkatastroferna med förödande effekter staplats på hög. Enligt Röda korset drabbas årligen runt 100 miljoner människor av torka, stormar och översvämningar. De extrema väderfenomenen är enligt organisationen fyra gånger så vanliga i dag som under 70-talet.

I årets julkampanj väljer därför Röda korset att fokusera på de som drabbas av de klimatrelaterade katastroferna. Med print- och digitala annonser som påminner om ”vanliga” julkampanjer och en film vars voiceover låter som en vanlig vädersändning men vars bilder visar på de verkligt avvikande väderfenomenen vill Röda korset visa på diskrepansen mellan vårt relativt trygga liv här i Sverige och de som får uppleva klimatkrisens mest allvarliga konsekvenser.

- Med årets julkampanj vill vi visa att klimatkrisen är en mänsklig katastrof, och att miljoner människor kämpar för att överleva klimatrelaterade katastrofer som orkaner, översvämningar och torka varje dag, runtom i världen. Genom att stötta vårt arbete kan man vara med och hjälpa människor som drabbas, främst genom att köpa julklappar i vår gåvoshop eller handla i våra second hand-butiker. Att ge bort ett gåvobevis eller återbrukade saker och kläder som julklapp är dessutom en klimatsmart handling, säger Martin Ärnlöv, generalsekreterare vid Svenska Röda Korset.

Kampanjen är framtagen av Röda korsets inhouse-byrå.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

JulkampanjRöda Korset

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.