Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Röda Korsets känslomässiga kampanj – Tomten mitt i kriget

Publicerad: 29 november 2018, 09:11

Foto: Skärmdump / Youtube

Skägget är smutsigt, kläderna trasiga och tomten hjälplös. Den Internationella Rödakorskommittén riktar strålkastarna mot en värld där julen är allt annat än en glad högtid.


Ämnen i artikeln:

JulkampanjRöda KorsetReklamKampanjJul

Den Internationella Rödakorskommittén, ICRC, levererar en annorlunda och känslomässig julkampanj. Istället för tjo och tjim så riktar kampanjen istället fokus till en vardag i krigsdrabbade områden, där en hjälplös tomte irrar omkring och upplever de katastrofala följderna av krig.

Strålkastarna är istället på de barn och familjer som inte upplever högtiden tillsammans, utan som skiljs åt på grund av krigets konsekvenser. Tomten befinner sig i ett krigsdrabbat område och är i chock. Han duckar från kulor och runt omkring honom rasar byggnaderna. Skägget är smutsigt, kläderna trasiga och han ser härjad ut.

I slutet av filmen finner han en flicka sittandes i ett rum, separerad från sin familj. För henne är julen allt annat än trevlig – en känsla hon delar med många andra. Just nu letar ICRC efter över 100 000 saknade personer från krig – en liten del av alla saknade människor. Bland annat har organisationen sett en ökning av familjer som letar efter närstående i Syrien, Myanmar och Nigeria.

– Vi har hjälpt till att föra samman familjer i över 150 år och det är ett av de viktigaste arbeten som vi gör. Vi älskar hur Adam and Eve/DDB bryter ned de tropiska reklamfilmerna vi brukar se från varumärken för att påminna oss om de tusentals av familjer runt om i världen separerade på grund av konflikt, migration eller naturkatastrofer, säger Jenni Smout, kommunikationschef på ICRC, i en kommentar.

Kampanjfilm hittar du här:

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.